sunnuntai 8. toukokuuta 2016

"Ylelle luvattiin viime vaalikaudella kasvava rahoitus"

Helsingin Sanomat tarjosi yli 1,5 miljoonalle lukijalleen äitienpäivälahjana kaksi tosi jännää väitettä Ylestä. Pääkirjoituksen väitteet olivat niin jänniä, etten malta olla kommentoimatta niitä.

Lehti totesi Ylen olevan vahvimmilla median kotimaisista toimijoista ja väitti: "Ylelle luvattiin viime vaalikaudella kasvava rahoitus." Näinkö todella luvattiin?

23.3.2010 eduskuntaryhmät hyväksyivät Ylen rahoituksesta ja hallinnosta yhteisen julkilausuman. Sen mukaan tavoitteena oli luoda malli, joka turvaa Ylen julkisen palvelun kehittämisen "nykyisen kaltaisessa laajuudessa".

Tämän "nykyisen kaltaisessa laajuudessa" -tavoitteen mukaisesti eduskuntaryhmien puheenjohtajat lopulta 16.12.2011 sopivat Ylen rahoituksesta.

Sama tavoite sisältyi valtioneuvoston 21.12.2011 periaatepäätökseen Ylen rahoitusjärjestelyistä, ja tavoitteen voi lukea myös hallituksen esityksestä 28/2012.

Juuri tämän tavoitteen mukaisesti eduskunta on sittemmin Ylen rahoituksesta myös päättänyt, kustannusten nousua korvaavista indeksikorotuksista tosin tinkien.

Toinen Hesarin äitienpäivälahjoista oli väite, että "Ylen osuus media-alan käytettävissä olevista resursseista kasvaa koko ajan".

Puolitoista vuosikymmentä sitten vuonna 2000 Ylen liikevaihto oli yhtiön toimintakertomuksen mukaan 361,8 miljoonaa euroa. Saman vuoden joukkoviestintämarkkinat olivat Tilastokeskuksen mukaan 3 439 miljoonaa euroa. Ylen osuus oli siis 10,5 %.

Vuonna 2014 Ylen liikevaihto oli 472,9 miljoonaa euroa ja viestintämarkkinat kaikkiaan 3 974 miljoonaa euroa. Ylen osuus media-alan käytettävissä olevista resursseista oli siten 11,9 %.

Ylen osuus media-alan käytettävissä olevista resursseista on siis kasvanut 10,5 %:sta 11,9 %:iin eli 1,4 prosenttiyksikköä.

Se jyrää meitin. Pojaat! Se jyrää meitin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti