perjantai 17. helmikuuta 2017

Ehdotus: Huuhaa-palkinto Ylen Prisma Studio -tiedeohjelmalle 

Tiedotusvälineet julkaisevat meillä ilman lähdekritiikin häivääkään mielipidekyselyjen tuloksia silloinkin, kun kyselyt ovat metodeiltaan täysin ala-arvoisia. "Sianruokakyselyt" saavat palstatilaa tuon tuosta ja ovat yhden sortin "vaihtoehtoista faktaa".

Kyselyjen ulkoinen luotettavuus eli tulosten yleistettävyys, kyselyjen sisäisestä luotettavuudesta puhumattakaan, ei kiinnosta uutisoinnin nopeuskilpaa käyviä toimittajia ja toimituksia nimeksikään. Niinpä mieliimme vaikutetaankin estoitta ties millaisella survey-saastalla.

Vallan arveluttavaa tämä saastan levittäminen on silloin, kun sitä harjoitetaan tieteen arvovallan ja luotettavuuden kaapuun naamioituneessa tiedejournalismissa.

Rakkaan ex-työnantajani Ylen Prisma Studio -tiedeohjelma sortui tällaiseen saastan levittämiseen 1.2.2017 uniohjelmassaan. Suoritus oli huuhaana ja kritiikittömänä journalismina ylittämätön.

Lähetin aiemmin tänään Skepsis ry:lle sähköpostitse ehdotuksen, että vuoden 2017 Huuhaa-palkinto myönnettäisiin Ylen tiedetoimituksen Prisma Studiolle sen 1.2.2017 uniohjelmasta. Tällainen ehdotus perusteluineen on:

Skepsis ry:n hallitus

15.11.2016 Ylen tiedetoimituksen Prisma Studio avasi internetissä ”Väsykyselyn” vastauslomakkeineen. Potentiaalisia vastaajia houkuteltiin muun muassa näin: ”Väsyttääkö? Nukutko huonosti? Vastaa kyselyyn!” 

Vastaajia pyydettiin kertomaan, miten he nukkuvat. Potentiaalisille vastaajille kerrottiin: ”Väsymysoireet ovat lisääntyneet viime vuosina jyrkästi ja nyt me haluamme selvittää, miten yleisestä ilmiöstä on kyse. Vastaaminen vie vain hetken, mutta antaa tutkijoille todella paljon hyödyllistä tietoa.”

23.11.2016 Prisma Studio uutisoi nettisivun jutussaan Väsykyselystä ja kertoi, että jo lähes 10 000 suomalaista on vastannut kyselyyn. Toimitus kertoi, että ”ensimmäisten tulosten perusteella näyttää siltä, että suomalaiset ovat todella väsyneitä”. Potentiaalisia vastaajia muistutettiin: ”Voit edelleen vastata Väsykyselyyn!"

Väsykyselyä mainostettiin myös Vitalmed Tutkimuskeskuksen Helsingin Uniklinikan sivuilla. Unihäiriöitä poteville, Uniklinikan sivuilla käyville ihmisille kerrottiin kyselystä näin: ”Väsy-kysely Ylen nettisivuilla”. Samalla julkaistiin linkki kyselyn sivuille.

Vastaajia Väsykyselyyn houkuteltiin myös sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi 27.11.2016 Prisma Studio muistutti Facebookissa: ”Väsykysely suljetaan illalla, kun #väsyviikko loppuu. Nyt vastaamaan kuin viimeistä päivää!”

Prisma Studion kysely oli luonteeltaan SLOP-kysely (self-selected opinion poll). Vastaajien joukko näissä ”sianruokakyselyissä” (”slop” tarkoittaa tietääkseni mm. sianruokaa) on pelkkä itsevalikoitunut näyte. 

Itsevalikoituvaan näytteeseen, suureenkaan, perustuvia tuloksia ei voi millään todennäköisyydellä yleistää koskemaan perusjoukkoa. Itse asiassa tällaisessa kyselyssä ei edes tiedetä, mikä on se perusjoukko. 

Edellä kerrotut tosiasiat osoittavat, miten Prisma Studion nettikyselyn vastaajiksi pyrittiin houkuttelemaan varsinkin väsymysoireista ja uniongelmista kärsiviä ihmisiä. Tästäkin syystä oli ilmiselvää, että kyselyn tulokset olivat aivan erityisen heikosti yleistettävissä koskemaan ”suomalaisia”. 

Ylen tiede-ohjelman tekemä Väsykysely olikin tosiasiassa silkkaa huuhaata, ja toteutustapansa takia kysely oli ollut myös altis suoranaiselle manipuloinnille. Minä esimerkiksi olisin voinut vastata kyselyyn ikään kuin eri vastaajana ties kuinka monta kertaa käyttämällä useita erilaisia IP-osoitteita. Unihäiriöiset internetin käyttäjät ovat myös voineet patistaa kohtalotovereitaan Väsykyselyn vastaajiksi.

1.2.2017 Prisma Studiossa Väsykyselyä kuvattiin sitten mm. näin: ”Tässä on Suomen laajin kyselytutkimus väsymyksestä koskaan, 16 500 vastausta Prisma Studion ja Helsingin yliopiston yhteiseen väsymyskyselyyn.”

Ohjelman juontaja Reetta Rönkä kertoi katsojille, miten tässä tutkimuksessa kävi ilmi, että keskimäärin ihmiset nukkuivat 6 tunnin ja 55 minuutin yöunia. Ja kun verrataan aikaisempiin tutkimuksiin, niin se on itse asiassa reilu tunti vähemmän kuin aikaisemmin.

Helsingin yliopiston professori, tunnettu unitutkija Markku Partinen (toimii myös Helsingin Uniklinikan tutkimusjohtajana) vakuutti, että näin on. 

Helsingin yliopiston tieteellisen unitutkimuksen asiantuntemusta ohjelmassa edustanut professori kertoi, että sitä analysoitiin tarkkaan, oliko tämä harhaa, mutta ei se hänen mukaansa ollut: ”Tää näyttää ihan luotettavalta tutkimukselta ja tätä on analysoitu monen tekijän suhteen.”

Suomalaisiin yleistettävänä olevana ja luotettavana kyselytutkimuksen tuloksena siis esitettiin tieteellisen tutkimuksen auktoriteettiin nojaten tieto, joka oli saatu pelkästä itsevalikoituvasta näytteestä ja vieläpä niin, että vastaajiksi oli houkuteltu aivan erityisesti niitä, joita väsyttää ja jotka nukkuvat huonosti.

Pahempaa kyselytutkimuksen nimikkeellä harjoitettavaa yleisön harhaanjohtamista on vaikea kuvitella. En tietenkään väitä, että ex-työnantajani Ylen Prisma Studio (jonka ohjelmiin itsekin tein aikoinani juttuja) olisi huiputtanut katsojia tahallaan. Kyse oli uskoakseni vain toimittajien tietämättömyydestä ja kritiikittömyydestä.

Ylen tiedetoimitus ei ilmeisesti ole tiennyt esimerkiksi siitä, miten arvostaan kiinni pitävät surveyn ammattilaiset ovat varoittaneet sekä yleisöä että mediaa itsevalikoituviin näytteisiin perustuvista ”sianruokakyselyistä”.

Aktiivisesti näistä yleisöä huiputtavista SLOP-kyselyistä on jo pitkään varoitellut esimerkiksi Yhdysvalloissa vaikuttava AAPOR eli American Association for Public Opinion Research. USA:n laatulehdistä tietääkseni ainakin The New York Times on ilmoittanut, ettei se lainkaan päästä sivuilleen sianruokakyselyjen saastaa.

Edellä kerrottu osoittanee hyvin, millaiseen huuhaahan Ylen tiedetoimituksen Prisma Studio oli sortunut. Niinpä ehdotankin, että Skepsis ry palkitsee Prisma Studion vuoden 2017 Huuhaa-palkinnolla. Huuhaana tämä tiedejournalismia harrastavan Prisma Studion suoritus oli ylittämätön.

Tällä palkitsemisella olisi yleisempääkin merkitystä. Lehdet julkaisevat tuon tuosta erilaisten lobbaamista ja muuta vaikuttamista harrastavien tahojen ”sianruokakyselyjen” tuloksia soveltamatta niihin vähäisintäkään lähdekritiikkiä. 

Huuhaa-palkinto Ylen tiedetoimituksen ohjelmalle tarjoaisi mahdollisuuden kiinnittää laajempaakin huomiota siihen, miten surveyn tekotavoista tietämättömiin suomalaisiin vaikutetaan metodeiltaan ala-arvoisin mielipidekyselyin. 

Helsingissä 17.2.2017

Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti