Suojeliko kovista otteista moitittu päätoimittaja ministeriä, joka johti harhaan Ylen TV1:n Aamu-tv:n katsojia?
Ylestä muutama päivä sitten irtisanoutunut toimittaja Susanne Päivärinta tervehti Suomen Kuvalehden mukaan päätoimittaja Atte Jääskeläistä 9.2. sähköpostitse muun muassa tähän tapaan: "Sensuurisi ja kova johtamistyylisi tunnetaan jo Japania myöten."
Koska seuraan ex-työnantajani touhuja jo ulkoapäin eli emeritusosastolta käsin, en tiedä, kuinka kovaotteisesti Jääskeläinen tosiasiassa Ylen uutis- ja ajankohtaistoimitusten toimittajia kohtelee.
Sen kuitenkin tiedän, että Ylen viulut veronmaksajina maksavat katsojat ja kuuntelijat ovat saaneet tuntea nahoissaan päätoimittajan johtamistyylin, jota näyttää leimaavan tietty piittaamattomuus.
Ylen yleisöjen oikeus saada paikkansapitävää tietoa ei nimittäin vaikuta olevan asia, jota Jääskeläinen aivan erityisesti vaalisi. Tästä kielii se tapa, jolla hän hylkää virheitä koskevat oikaisupyynnöt.
Tuorein kokemukseni herätti sen kiusallisen kysymyksen, halusiko päätoimittaja suojella ministeriä, joka johti harhaan katsojia sotkemalla prosentit ja prosenttiyksiköt ja liioittelemalla tosi rajusti valtionvelkaan liittyvää korkoriskiä.
Tänään Julkisen sanan neuvostolle lähettämäni kantelu olennaisen virheen korjaamatta jättämisestä kertoo asiasta tarkemmin. Julkaisen kantelun saman tien tässä Faktavahti-blogissani.
-----------------------------
Julkisen sanan
neuvosto
Fredrikinkatu 25
A 8
00120 Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
Ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri Kai Mykkäsen haastattelu Ylen TV1:n Aamu-tv:ssä 24.1.2017.
Kantelun perusteet
Ministeri Kai
Mykkänen (kok.) kauhisteli Sanna Ukkolan haastattelussa valtionvelan suurta
määrää ja esitti velasta ja sen korkoriskistä tällaisen väitteen:
”Meillä on velkaa nyt jo yli 110
miljardia euroa yhteensä, ja esimerkiksi korkoriski on sellainen, että yhden
prosentin nousu koroissa tarkoittaisi sitten jo miljardin lisääntymistä meidän
velanhoitokustannuksissa vuodessa.”
Valtion kuluvan
vuoden talousarvion yksityiskohtaisista perusteluista käy ilmi, että
valtionvelan korko plus muut menot valtionvelasta ovat arviolta noin 1 307
miljoonaa euroa vuonna 2017.
Yhden prosentin
nousu koroissa lisäisi velanhoidon kustannuksia siten vain noin 13 miljoonalla
eurolla eikä miljardilla eurolla.
Jotkut tietävät
katsojat kaiketi tajusivat ministerin sekoittaneen prosenttiyksikön ja
prosentin käsitteet. Hekin tulivat kuitenkin harhaanjohdetuiksi, sillä edes
yhden prosenttiyksikön nousu koroissa ei lisäisi valtionvelan vuotuisia
velanhoitokustannuksia läheskään miljardilla eurolla.
Selitys liittyy
siihen, että pääosa valtion lainanotosta on jo pitkään toteutettu pitkäaikaisia
ja kiinteäkorkoisia sarjaobligaatioita käyttäen. Enin osa valtionvelasta on siten
kiinteäkorkoista.
Siksi korkotason
odottamatonkaan raju nousu vaikkapa yhdellä prosenttiyksiköllä ei voi aiheuttaa
koko valtionvelan uudelleenhinnoittelua.
Tämä käy hyvin
ilmi siitä valtion talousarvioesityksen yksityiskohtaisten perustelujen tekstistä,
joka kuvaa budjetista päättäville kansanedustajille valtionvelan korkoriskiä:
”Euroalueen yleisen korkotason nousu
yhdellä prosenttiyksiköllä lisäisi velan korkokustannuksia noin 320 milj.
eurolla vuonna 2017.”
Edellä kerrottu
osoittaa, että ministeri Mykkänen esitti valtionvelan korkoriskistä
faktaväitteen, joka liioitteli rajusti korkoriskiä. Suuruusluokaltaan väärä
tieto oli olennainen ja korjausta vaativa virhe (JO 20).
Lähetin
päätoimittaja Atte Jääskeläiselle korjauspyynnön 24.1. Kopio sen tekstistä on
kantelun kuittauksen perässä. Jääskeläinen vastasi pyyntöön 26.1. ja ilmoitti
hylänneensä pyynnön. Kopio vastauksen tekstistä on kantelun lopussa.
Koska Yle
pyynnöstä huolimatta jätti olennaisen virheen korjaamatta, se rikkoi hyvää
journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin julkitulon eli
23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa niissä on ollut kyse olennaisen asiavirheen
korjaamatta jättämisestä (JO 20).
Jokaisen noista
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tulkitsematta lainkaan
hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on karsinut kunkin yksittäisen
kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016 päätöksiin asti
karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016 JSN:n
puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa tekemääni kantelua ja perusteli kutakin
karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena kahdestakin syystä erikoinen. Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media jättää
olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN aikoo
jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena, sen tulee
kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin ettei kantelulla
ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kanteluiden perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on edistää
hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto voi tulkita
tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän kantelun perusteella,
rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää journalistista tapaa vai
ei.
Koska kantelun
kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO 20), se mielestäni
rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä tarkoituksena on
se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja antaa
tiedotusvälineelle huomautuksen.
Tekemällä tästä
kantelusta JSN:n kotisivuilla ja tiedotusvälineessä julkaistavan langettavan päätöksen
neuvosto voi parhaiten toimia neuvostolle asetetun tehtävän mukaisesti ja tukea
median yleisölle tosi tärkeää hyvää journalistista tapaa.
Mutta siinäkin
tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon siitä,
millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä hyvän
journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin ”teknisin”
perustein, se synnyttää itsesääntelyn tehtävän ja tarkoituksen kannalta absurdin
tilanteen.
Jättämällä virheet
järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa siihen, ettei
JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse, ovatko ne
menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli JSN:n
puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille tilaisuuden
menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin toimimasta. JSN:n
mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat saman tien.
Helsingissä 13.2.2017
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E
77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
KORJAUSPYYNTÖ
24. tammikuuta
2017 20.42
Markku Lehtola
Vastaanottaja:
atte.jaaskelainen@yle.fi
Kopio: sanna.ukkola@yle.fi,
krista.taubert@yle.fi, aamu-tv@yle.fi
Ministeri Kai
Mykkäsen haastattelun (Aamu-tv 24.1.) asiavirhettä koskeva korjauspyyntö
Hei,
ulkomaankauppa-
ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) kauhisteli Sanna Ukkolan tekemässä
haastattelussa valtionvelan määrää ja esitti velan korkoriskistä
seuraavanlaisen väitteen:
”Meillä on
velkaa nyt jo yli 110 miljardia euroa yhteisenä, ja esimerkiksi korkoriski on
sellainen, että yhden prosentin nousu koroissa tarkoittaisi sitten jo miljardin
lisääntymistä meidän velanhoitokustannuksissa vuodessa.”
Ministerin
väite oli perätön ja liioitteli valtavasti valtionvelan korkoriskiä.
Perättömällä tiedollaan hän johti katsojia pahasti harhaan. Virheellinen tieto
oli siksi olennainen asiavirhe, joten se on syytä korjata viipymättä (JO 20).
Valtion
kuluvan vuoden talousarviosta käy ilmi, että valtionvelan korko plus muut menot
valtionvelasta ovat tänä vuonna arviolta 1 307 miljoonaa euroa.
Yhden
prosentin nousu koroissa lisäisi näin ollen velanhoitokustannuksia vuodessa
vain noin 13 miljoonalla eurolla eikä suinkaan miljardilla eurolla, kuten
Mykkänen virheellisesti väitti.
Jotkut
katsojat kenties oivalsivat ministerin sotkeneen keskenään prosentit ja prosenttiyksiköt.
Hekin tulivat kuitenkin harhaanjohdetuiksi, sillä yhden prosenttiyksikönkään
nousu koroissa ei tarkoittaisi läheskään miljardin lisäystä vuosittaisiin
velanhoitokustannuksiin.
Valtion
kuluvan vuoden talousarviossa korkoriskiä arvioidaan nimittäin näin:
”Euroalueen yleisen korkotason nousu yhdellä prosenttiyksiköllä lisäisi velan
korkokustannuksia noin 320 milj. eurolla vuonna 2017.”
Ministeri
Mykkänen ei siis vain sotkenut keskenään prosentteja ja prosenttiyksiköitä. Hän
oli nähtävästi myös käsittänyt aivan väärin valtionvelan korkoriskin
luonteen.
Koska pääosa
valtion lainanotosta on toteutettu pitkäaikaisia ja kiinteäkorkoisia
sarjaobligaatioita hyväksi käyttäen, korkotason odottamatonkaan raju nousu
vaikkapa yhdellä prosenttiyksiköllä ei vaikuta koko valtionvelan lainakantaan.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie 1
E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Päätoimittaja Atte Jääskeläisen 26.1.2017
päätös oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä:
"Hyvä Markku
Lehtola
Palaan
esittämäänne Aamu-tv:n haastattelua koskevaan pyyntöön, kiitos tarkkaan
havaintoon perustuvasta kysymyksestä ja viestistänne, jossa korkoriskin käsite
on ymmärretty hyvin.
Ministeri
Mykkänen esittää vastauksessaan oman arvionsa mahdollisen koron nousun
seurauksista. Kyse on arviosta, mikä katsojalle käy keskustelun kontekstista
hyvin selville. Ministerillä on asemansa puolesta oikeus esittää oma
näkemyksensä ja meillä tiedotusvälineenä oikeus antaa hänen näkemykselleen
suorassa lähetyksessä tilaa.
On mahdollista
tulkita ministerin näkemystä korkoriskistä myös niin, että jos koko lainakannan
korko nousee prosenttiyksiköllä, vaikutus on hänen laskemansa. Prosentin ja
prosenttiyksikön välinen käsite-erehdys on suoran lähetyksen tilanteessa
vähäinen, ja asiayhteydestä on arvattavissa tai pääteltävissä mitä ministeri
tarkoittaa. On myös mahdollista ajatella, että tässä kontekstissa prosentin
kantaluku on lainasumma, jolloin käsite-erehdystäkään ei olisi.
Ministeri ei
myöskään vastauksessaan viittaa tarkasti korkokustannusten nousuun tiettynä
ajanjaksona tai kalenterivuonna, esimerkiksi vuonna 2017. Ei ole poissuljettua,
etteivät velanhoitokustannukset kokonaistaloutta tarkastellen jollain
aikavälillä voisi nousta ministerin arvioimalle tasolle.
Kyseessä ei
siis, haastattelutilanne ja asian konteksti huomioiden, ole olennainen
asiavirhe, joka vaatisi oikaisua.
Tämän vuoksi
hylkään oikaisuvaatimuksenne.
Kunnioittavasti
Atte
Jääskeläinen
vastaava
päätoimittaja
Yle Uutis- ja
ajankohtaistoiminta"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti