perjantai 22. heinäkuuta 2016

"Testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen" nro 3

Useiden lehtien toimittajat ovat keväästä 2015 asti uskotelleet lukijoilleen, että Sipilän hallitus tavoitteli ajamallaan yhteiskuntasopimuksella työn tuottavuuden parantamista. On väitetty, että sopimuksen avulla pyrittiin ottamaan peräti "tuottavuusloikka".

Tällaiset väitteet ovat olleet järjestään perättömiä. Kilpailykykysopimukseksi nyttemmin kutsutulla sopimuksella tavoiteltiin alusta asti työn hinnan alentamista eikä työn tuottavuuden parantamista. Työn hintaa alentamalla hallitus halusi parantaa etenkin vientiyritysten kustannuskilpailukykyä.

Perättömät väitteet ovat johtaneet median yleisöä harhaan useallakin tavalla. Ne ovat ensinnäkin antaneet väärän kuvan siitä, mitä yhteiskuntasopimuksella on tavoiteltu. Väitteet ovat johtaneet yleisöä harhaan myös uskottelemalla, että työn tuottavuutta voisi parantaa palkkoja alentamalla.

Väärät väitteet ovat olleet myös omiaan luomaan ihan virheellisen kuvan ammattiyhdistysliikkeen suhtautumisesta työn tuottavuuden parantamiseen.

Ay-liike totta kai karsasti sopimusta, jonka tarkoituksena oli laskea työn hintaa. Kuvaamalla työn hintaa laskevan sopimuksen työn tuottavuuden parantajaksi toimittajat saivat aikaan sen absurdin mielikuvan, että ay-liike vastustaisi työn tuottavuuden parantamista.

21.4.2016 Karjalaisen toimittaja Pekka Puustinen väitti kolumnissaan, että yhteiskuntasopimuksella haettiin viiden prosentin parannusta työn tuottavuuteen. Koska lehti ei tätä mielestäni olennaista virhettä suostunut korjaamaan, lähetin hyvän journalistisen tavan rikkomisesta kantelun Julkisen sanan neuvostolle 27.4.2016.

Tämänkin kantelun JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström karsi 30.6.2016, tutkimatta ja tulkitsematta sitä, oliko Karjalainen menetellyt hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei. Ei-julkista karsintapäätöstään hän perusteli tässäkin tapauksessa "teknisesti" eli näin:

"Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn, koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen."

Karjalaisen menettelyä koskeva kantelu perusteluineen ja lehdelle esitettyine korjauspyyntöineen on kokonaisuudessaan luettavissa tässä postauksessa. Julkaisen kuitenkin samalla toisenkin kantelun, jossa oli kyse aivan samasta teemasta.

Taloussanomat siteerasi 8.3.2016 Ruotsin ex-valtiovarainministeriä Anders Borgia, joka väitti, että "yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus". Näin Borg väitti, vaikka yhteiskuntasopimuksessamme ei ollut lainkaan kyse tuottavuuden parantamisesta.

Koska Taloussanomat ei suostunut korjaamaan asianmukaisesti tätä pöyristyttävää asiavirhettä, lähetin 29.3.2016 kantelun hyvän journalistisen tavan rikkomisesta Julkisen sanan neuvostolle.

Tämän kantelun siis tein ennen kuin ei-julkista itsesääntelyä ruotiva Kulissien takana -raporttini tuli 23.4.2016 julkiseksi Rapport.fi:n sivuilla vuoden 2015 tiedetoimittajan Jani Kaaron kolumnin yhteydessä.

Kiinnostavaa on se, että tätä tuottavuusteemaa koskenutta kantelua JSN:n puheenjohtaja ei karsinut edellä mainitulla "teknisellä" perusteella.

Elina Grundströmin karsintapäätös on perusteluineen luettavissa tämän postauksen lopusta. Hänen mielestään "yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus" -väite ei ollut olennainen asiavirhe.

Taloussanomien lukijoiden ja muunkin yleisön kannalta oli valitettavaa, ettei JSN:n puheenjohtaja tehnyt kantelusta julkista päätöstä, vaan kähmi kantelun hengiltä karsinnan kulissien takana. Jännä tulkinta virheen olennaisuudesta olisi ansainnut julkitulon.

-----------------------------

Julkisen sanan neuvosto
Eteläranta 10
00130 Helsinki


Kantelu hyvän journalistisen tavan rikkomisesta


Kantelun kohde

Karjalaisen nettilehdessä 21.4.2016 julkaistu toimittaja Pekka Puustisen kolumni ”Loikan pituus selviää vasta osingonjaossa”. Kirjoituksen osoite netissä on: http://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/kolumnit/item/103242-loikan-pituus-selviaa-vasta-osingonjaossa (tarkistettu 27.4.2016).

Kantelun perusteet

Toimittaja Pekka Puustinen kirjoitti kolumnissaan yhteiskuntasopimuksesta ja väitti: ”Erityisesti viennin vauhdittamiseen tähtäävällä sopimuksella haettiin viiden prosenttiyksikön leikkausta työnantajakustannuksiin tai vastaavaa parannusta työn tuottavuuteen.”

Väite oli perätön ja sisälsi kaksikin olennaista, korjausta vaativaa asiavirhettä. Puustinen oli ensinnäkin sotkenut keskenään prosentit ja prosenttiyksiköt. Sopimuksella ei haettu työnantajakustannuksiin viiden prosenttiyksikön vaan viiden prosentin leikkausta. Toinen olennainen ja vielä paljon vakavampi asiavirhe sisältyi väitteeseen, että sopimuksella haettiin vastaavaa eli viiden prosentin parannusta työn tuottavuuteen.

Yhteiskuntasopimuksella ei ole haettu parannusta työn tuottavuuteen. Sellaista ei ensinnäkään ole mahdollista saada aikaan hallituksen ja järjestöjen sopimuksella. Palkkojen alentaminen, lomien lyhentäminen, työaikojen pidentäminen ja muut sopimuksessa mainitut keinot eivät sitä paitsi ole sellaisia, joilla työn tuottavuutta ylipäätään voi parantaa.

Työn tuottavuutta mitataan tavallisimmin siten, että lasketaan, paljonko työtuntia kohden syntyy arvonlisäystä.[1] Puustisen väitteenkin tarkasteluun sopii hyvin näin laskettu työn tuottavuus, koska sillä on selvä yhteys elintason mittareihin: ansiotason kehitykseen ja bkt:hen henkeä kohti.

Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjola nimeää työn tuottavuuden kasvulle kolme lähdettä. Ne ovat: teknologian kehitys, pääomavaltaistuminen eli investoinnit koneisiin, laitteisiin ja rakenteisiin sekä työvoiman koulutustason nousu. Työn tuottavuuden kasvutekijöistä tärkein on Pohjolan mukaan teknologia eli tieto siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä.[2]

Edellä esitetyn valossa on selvää, että hallitus ei hakenut eikä olisi voinutkaan hakea etujärjestöjen kanssa neuvotellen ja sopien työn tuottavuuden parantamista. Hallituksella ja järjestöillä ei ole tietoa siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä. Tätä tietoa taas on yrityksissä, ja juuri niissä teknologiaa työn tuottavuuden parantamiseksi myös kehitetään. Niissä otetaan käyttöön uusia, työn tuottavuutta parantavia koneita ja laitteita sekä toimintatapoja.

Puustisen väitteen perättömyys käy hyvin ilmi myös siitä, miten hallitus on esitellyt pyrkimystään 15 prosentin kilpailukykyloikan aikaansaamiseksi. Tähän tapaan pääministeri Juha Sipilä kuvasi hallituksen ajattelutapaa 20.8.2015 pidetyssä hallituksen tiedotustilaisuudessa:

”Mehän ajattelimme niin ja ajattelemme edelleenkin niin, että tää koostuu kolmesta osasta tämä noin 15 prosentin kilpailukykyero, mikä meillä pääkilpailijamaihin on tapahtunut, elikkä tällä yhteiskuntasopimuksella eli kustannuskilpailukyvyn parantamisella noin 5 prosentin tavoite, sitten yksi siivu maltilliselle palkkaratkaisulle, ja sitten vielä jää tekemistä yrityksiin ja yhteisöihin tuottavuuden parantamiseksi.”[3]

Hallituksen ajatteleman kilpailukykyloikan voi havainnollistaa graafisesti vaikkapa tähän tapaan:

YHTEISKUNTA- TAI KILPAILUKYKYSOPIMUS
MALTILLISET PALKKARATKAISUT
TYÖN TUOTTAVUUDEN PARANTAMINEN
Järjestöt ja hallitus sopivat työn hinnan alentamisesta
Järjestöt sopivat maltillisista palkkaratkaisuista
Yritykset ja yhteisöt parantavat tuottavuuttaan

Puustisen tuottavuusväitteen perättömyys käy hyvin ilmi myös siitä 1.3.2016 pika-arviosta, jonka valtiovarainministeriö teki kilpailukykysopimuksessa 29.2.2016 sovittujen toimien vaikutuksista talouden kehitykseen.

VM otti laskelmiensa lähtökohdaksi sen, että ”koko kansantalouden keskimääräisen tuottavuuden oletetaan kehittyvän samalla tavoin sekä peruslaskelmassa että toimenpidekokonaisuuden vaikutuksia kuvaavassa skenaariossa”.[4] Jos hallituksen ja järjestöjen neuvotteluissa olisi sovittu jotain työn tuottavuuden parantamisesta, sen olisi tullut näkyä jollain tavalla myös VM:n pika-arviossa.

Kaikki tuottavuuden asiantuntijat ovat tietoisia siitä, että esimerkiksi palkanalennus, lomien lyhentäminen ja työaikojen pidentäminen ovat keinoja, joilla työn tuottavuutta ei ylipäätään ole mahdollista parantaa.

Etlan tuottavuusekspertti Mika Maliranta esimerkiksi korosti tätä asiaa vuonna 2006 julkaistussa kirjoituksessaan: ”Tuottavuuden määritelmästä nähdään suoraan, että yritys ei voi parantaa tuottavuuttaan alentamalla palkkoja tai nostamalla tuotteiden hintaa. Myöskään työtuntien lisääminen ei paranna tuottavuutta.”[5]

Kantelun kohteena oleva Pekka Puustisen perätön ja lukijoita harhaan johtanut väite oli olennainen asiavirhe (JO 20). Se antoi lukijoille aivan väärän kuvan siitä, mitä yhteiskuntasopimuksen avulla on haettu. Se antoi väärän kuvan myös työn tuottavuuden parantamisen keinoista.

21.4.2016 lähetin Karjalaisen toimitukselle sähköpostitse Puustisen perättömiä väitteitä koskevan korjauspyynnön (sen teksti kopiona kantelun kuittauksen perässä). Päätoimittaja Pasi Koivumaa vastasi korjauspyyntööni 25.4.2016.

Vastauksessaan Koivumaa kertoi, ettei pidä Puustisen tuottavuusväitettä olennaisena asiavirheenä, joka pitäisi oikaista. Samalla hän tarjosi minulle mahdollisuutta kirjoittaa aiheesta Karjalaisen yleisönosastolle. Prosenteista puhuminen prosenttiyksikköinä oli Koivumaan mielestä virhe, jonka hän lupasi korjata, ja tämä virhe korjattiinkin.

Oikaisu: Yhteiskuntasopimuksella tavoitellaan viiden prosentin kululeikkausta
        
Karjalainen 25.4.2016: Pekka Puustisen kolumnissa (21.4.) väitettiin virheellisesti, että yhteiskuntasopimuksella tavoiteltaisiin viiden prosenttiyksikön leikkausta työnantajakustannuksiin tai vastaavaa parannusta työn tuottavuuteen. Tavoite on viisi prosenttia.

Oikaisun osoite on: http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/103554-oikaisu-yhteiskuntasopimuksella-tavoitellaan-viiden-prosentin-kululeikkausta (tarkistettu 27.4.).

Kiitin Pasi Koivumaata ystävällisestä ja asiallisesta vastauksesta sähköpostitse vielä samana päivänä eli 25.4. Korostin työn tuottavuutta koskevan perättömän tiedon olevan niin perustavaa laatua oleva asia, että on syytä testata seuraavaksi, miten Julkisen sanan neuvosto asiaan suhtautuu.

Yleisönosastolle kirjoittamista koskevaan tarjoukseen en tälläkään kertaa tietenkään tarttunut, koska korjausta vaativa perätön väite ei ollut mikään mielipidekysymys vaan korjausta vaativa faktavirhe.

Helsingissä 27.4.2016

Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola (at) gmail.com

KORJAUSPYYNTÖ

21. huhtikuuta 2016 13.56
Markku Lehtola
Vastaanottaja: pekka.puustinen@karjalainen.fi
Kopio: toimitus@karjalainen.fi, pasi.koivumaa@karjalainen.fi
"Loikan pituus selviää vasta osingonjaossa” -kolumnin (Karjalaisen nettilehti 21.4.) virhettä koskeva korjauspyyntö

Hei,

väitit kirjoituksessasi, että erityisesti viennin vauhdittamiseen tähtäävällä yhteiskuntasopimuksella haettiin viiden prosenttiyksikön leikkausta työnantajakustannuksiin ”tai vastaavaa parannusta työn tuottavuuteen”.

Yhteiskuntasopimuksella on tavoiteltu pelkästään työn hinnan alentamista ja yritysten kustannuskilpailukyvyn parantamista sitä kautta. Sen sijaan sopimuksella ei ole haettu parannusta työn tuottavuuteen.

Työn hintaa eli palkkoja alentamalla tai työaikaa pidentämällä ei ylipäätään ole mahdollista parantaa työn tuottavuutta. Tästä kaikki tuottavuuden ekspertit ovat hyvin tietoisia ja uskoakseni myös yksimielisiä. 

Etlan tuottavuusasiantuntija Mika Maliranta esimerkiksi kirjoitti tästä asiasta Tilastokeskuksen Tieto & trendit -lehden artikkelissaan 12.12.2006: 

”Tuottavuuden määritelmästä nähdään suoraan, että yritys ei voi parantaa tuottavuuttaan alentamalla palkkoja tai nostamalla tuotteiden hintaa. Myöskään työtuntien lisääminen ei paranna tuottavuutta.”

Työn tuottavuutta parannetaan yrityksissä mm. ottamalla käyttöön uutta teknologiaa, aiempaa tehokkaampia ja fiksumpia koneita, laitteita ja rakenteita sekä toimintatapoja. Mistään tällaisista asioista ei yhteiskuntasopimuksessa järjestöjen kesken sovittu eikä olisi voitukaan sopia.

Jotta Karjalaisen lukijoille ei jää yhteiskuntasopimuksesta ja työn tuottavuudesta aivan väärää kuvaa, olennainen asiavirhe on syytä korjata viipymättä (JO 20). 

Samalla on syytä korjata myös tieto, että sopimuksella olisi haettu viiden ”prosenttiyksikön” leikkausta työnantajakustannuksiin. Oikeasti haettiin työnantajakustannuksiin viiden ”prosentin” leikkausta; prosentti ja prosenttiyksikkö ovat eri asioita (ks. Kielikello 2/2006).

Tervehdyksin

Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola [at] gmail.com




[1] Kangasniemi, Mari (2012): Tuottavuuden mittaaminen palvelualoilla. Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, julkaisuja 1/2012, s. 12. (https://www.pam.fi/media/1.-materiaalipankki-tiedostot-nakyvat-julkisessa-materiaalipankissa/tilastot-ja-tutkimukset/tuottavuuden-mittaaminen_pam_pt_lr.pdf).
[2] Pohjola, Matti (2015): Taloustieteen oppikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki, s. 159–160.
[3] Videotallenne hallituksen 20.8.2015 tiedotustilaisuudesta löytyy valtioneuvoston sivuilta kohdasta Verkkolähetykset ja tallenteet.
[4] Valtiovarainministeriön 1.3.2016 muistio ”Pika-arvio kilpailukykysopimuksen vaikutuksista”, s. 7. Muistion osoite netissä on: http://valtioneuvosto.fi/documents/10623/1985149/Valtiovarainministeriön+arvio+työmarkkinajärjestöjen+neuvottelutuloksen+vaikutuksista+29.2.2016/a167a2de-d2a8-4b6b-b3e9-b41573827b82
[5] Maliranta, Mika: Yritysaineistoilla tuottavuuden juurille. Tieto & trendit -lehti, 12.12.2006.

-----------------------------

Julkisen sanan neuvosto 
Eteläranta 10
00130 Helsinki


Kantelu hyvän journalistisen tavan rikkomisesta 

Kantelun kohde

Taloussanomissa 8.3.2016 julkaistu toimittaja Elina Rannan juttu ”Borg suomii pessimismiä: ’Suomi on todennäköisesti parempi kuin näyttää’”. Jutun osoite netissä on: http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2016/03/08/borg-suomii-pessimismia-suomi-on- todennakoisesti-parempi-kuin-nayttaa/20162640/12 (tarkistettu 28.3.2016).

Kantelun perusteet

Elina Rannan toimittamassa jutussa siteerattiin Ruotsin entistä valtiovarainministeriä Anders Borgia. Tämä väitti, että ”yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus”.

Arvovaltaisen asiantuntijan väite oli perätön ja johti lukijoita pahoin harhaan. Perätön väite oli olennainen asiavirhe, ja siksi Taloussanomien tuli korjata virhe viipymättä Journalistin ohjeiden edellyttämällä tavalla (JO 20).

Suomalaisille päättäjille talouspoliittisia neuvoja aiemminkin jaellut Borg oli sekoittanut asioita pahemman kerran. Kilpailukykysopimukseksi nyttemmin kutsutussa yhteiskuntasopimuksessa ei nimittäin ole ollut eikä ole lainkaan kyse tuottavuuden parantamisesta.

Yhteiskuntasopimuksessa on ollut kysymys pelkästään työn hinnan alentamisesta. Siitä hallitus ja järjestöt voivat tietysti sopia, mutta tuottavuuden parantamista jopa 15 prosentilla ei sen sijaan ole mahdollista saada aikaan minkäänlaisella järjestöjen välisellä tai hallituksen ja järjestöjen välisellä sopimuksella.

Työn tuottavuutta mitataan tavallisimmin siten, että lasketaan, paljonko työtuntia kohden syntyy arvonlisäystä.1 Borgin väitteenkin tarkasteluun sopii hyvin näin laskettu työn tuottavuus, koska sillä on selvä yhteys elintason mittareihin: ansiotason kehitykseen ja bkt:hen henkeä kohti.

Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjola nimeää työn tuottavuuden kasvulle kolme lähdettä. Ne ovat: teknologian kehitys, pääomavaltaistuminen eli investoinnit koneisiin, laitteisiin ja rakenteisiin sekä työvoiman koulutustason nousu. Työn tuottavuuden kasvutekijöistä tärkein on Pohjolan mukaan teknologia eli tieto siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä.2

Edellä esitetyn valossa on ilmiselvää, että millään hallituksen ja etujärjestöjen sopimuksella ei ole mahdollista sopia työn tuottavuuden parantamisesta. Hallituksella ja järjestöillä ei ole tietoa siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä. Tätä tietoa taas on yrityksissä, ja juuri niissä teknologiaa työn tuottavuuden parantamiseksi myös kehitetään. Niissä otetaan käyttöön uusia, työn tuottavuutta parantavia koneita ja laitteita sekä toimintatapoja.

Borgin väitteen perättömyys käy hyvin ilmi myös siitä, miten hallitus on esitellyt pyrkimystään 15 prosentin kilpailukykyloikan aikaansaamiseksi. Tähän tapaan pääministeri Sipilä kuvasi hallituksen ajattelutapaa 20.8.2015 pidetyssä hallituksen tiedotustilaisuudessa:

”Mehän ajattelimme niin ja ajattelemme edelleenkin niin, että tää koostuu kolmesta osasta tämä noin 15 prosentin kilpailukykyero, mikä meillä pääkilpailijamaihin on tapahtunut, elikkä tällä yhteiskuntasopimuksella eli kustannuskilpailukyvyn parantamisella noin 5 prosentin tavoite, sitten yksi siivu maltilliselle palkkaratkaisulle, ja sitten vielä jää tekemistä yrityksiin ja yhteisöihin tuottavuuden parantamiseksi.”3

Hallituksen ajatteleman kilpailukykyloikan voi havainnollistaa graafisesti vaikkapa tähän tapaan:

YHTEISKUNTA- TAI KILPAILUKYKYSOPIMUS
MALTILLISET PALKKARATKAISUT
page2image20648
TYÖN TUOTTAVUUDEN PARANTAMINEN
Järjestöt ja hallitus sopivat työn hinnan alentamisesta
Järjestöt sopivat maltillisista palkkaratkaisuista
Yritykset ja yhteisöt parantavat tuottavuuttaan

Borgin tuottavuusväitteen perättömyys käy hyvin ilmi myös siitä 1.3.2016 pika-arviosta, jonka valtiovarainministeriö teki kilpailukykysopimuksessa 29.2.2016 sovittujen toimien vaikutuksista talouden kehitykseen.

VM otti laskelmiensa lähtökohdaksi sen, että ”koko kansantalouden keskimääräisen tuottavuuden oletetaan kehittyvän samalla tavoin sekä peruslaskelmassa että toimenpidekokonaisuuden vaikutuksia kuvaavassa skenaariossa”.4 Jos kilpailukykysopimuksessa olisi sovittu jotain tuottavuuden parantamisesta, sen olisi tullut kaiketi näkyä jollain tavalla myös VM:n pika-arviossa.

Kantelun kohteena oleva Borgin perätön väite oli olennainen asiavirhe muun muassa siksi, että se antoi lukijoille aivan väärän kuvan siitä, mistä yhteiskuntasopimuksessa on ollut ja on kysymys. Viittaan virheen olennaisuuden perusteluna myös 10.3.2016 korjauspyyntööni, jonka teksti on kopiona kantelun kuittauksen perässä.

Korjauspyynnössäni totesin, että Borgin perätön väite oli omiaan synnyttämään sellaista käsittämätöntä mielikuvaa, että ay-liike vastustaisi tuottavuuden parantamista, vaikka sen jäsenten elintason nousu on perustunut ja perustuu vastakin työn tuottavuuden kasvuun.

Toimittaja Elina Ranta reagoi korjauspyyntöön puhelimitse, ja pian pitkähkön puhelinkeskustelun jälkeen lehti julkaisi tällaisen oikaisun:

”Oikaisu: 14.3. kello 11. Täsmennetty Borgin suoraa ensimmäistä sitaattia lisäämällä sen perään yksi kappale tuottavuustavoitteista.”

Borgin ensimmäisen sitaatin perään lisätty kappale puolestaan oli tällainen:

”Borg viittaa hallituksen koko tavoitteeseen kuroa umpeen Suomen 15 prosentin kilpailukykyvajetta. Yhteiskuntasopimuksella tavoitellaan viiden prosentin kilpailukykyhyppyä, palkkaratkaisuilla ja yritysten omilla toimilla muuta tuottavuuden kasvua.”

”Muuta tuottavuuden kasvua” -ilmaisullaan Taloussanomat tuli uskotelleeksi lukijoille, että myös yhteiskuntasopimuksella ja palkkaratkaisuilla tavoitellaan tuottavuuden kasvua eikä vain yritysten
omilla toimilla. Yhteiskuntasopimuksessa sovituilla toimilla ja maltillisilla palkkaratkaisuilla ei kuitenkaan voida parantaa eikä ole tarkoituskaan parantaa tuottavuutta.


Niinpä Anders Borgin perätön väite ja olennainen virhe ei tosiasiassa tullut lainkaan korjatuksi. Jättämällä olennaisen asiavirheen faktisesti oikaisematta lehti rikkoi hyvää journalistista tapaa.

Helsingissä 29.3.2016
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola (at) gmail.com


KORJAUSPYYNTÖ
10. maaliskuuta 2016 15.34
Markku Lehtola
Vastaanottaja: elina.ranta@sanoma.fi
Kopio: taloussanomat@sanoma.fi, tapio.sadeoja@iltasanomat.fi
"Borg suomii pessimismiä: ’Suomi on todennäköisesti parempi kuin näyttää’ -jutun (8.3.) virhettä koskeva korjauspyyntö


Hei,
jutussasi Ruotsin entinen valtiovarainministeri Anders Borg väitti: ”Yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus.” Väite oli perätön ja lukijoita pahoin harhaan johtavana olennainen asiavirhe, joka on syytä korjata (JO 20).

Kilpailukykysopimukseksi nyttemmin kutsutussa sopimuksessa ei ole lainkaan kyse tuottavuuden parantamisesta. Varsin hyvin tämä tosiasia käy ilmi esimerkiksi VM:n 1.3.2016 muistiossa, jossa esitettiin pika-arvio kilpailukykysopimuksen vaikutuksista mm. talouden kehitykseen vuosina 2017–20121. Muistio on julkaistu VM:n sivuilla.

Muistion liitteessä 2 todettiin: ”Laskelmien lähtökohtana on se, että koko kansantalouden keskimääräisen tuottavuuden oletetaan kehittyvän samalla tavoin sekä peruslaskelmassa että toimenpidekokonaisuuden vaikutuksia kuvaavassa skenaariossa.”

Superministeriö siis arvioi, ettei kilpailukykysopimus vaikuta sitä eikä tätä tuottavuuteen. Kyseinen sopimus onkin pelkkä työn hintaa alentava sopimus, joka työn hinnan alentamisen avulla laskisi yritysten yksikkötyökustannuksia ja parantaisi niiden kustannuskilpailukykyä.

Kaikki tuottavuusekspertit tietävät, ettei työn tuottavuutta ylipäätään ole mahdollista parantaa palkkoja alentamalla eikä myöskään työtuntien määrää lisäämällä. Etlan asiantuntija Mika Maliranta esimerkiksi kirjoitti tästä asiasta osuvasti jo 12.12.2006 Tilastokeskuksen Tieto & trendit -lehdessä.

Juuri siksi, että nyt puheena olevassa sopimuksessa on kyse työn hinnan alentamisesta, ay- järjestöjen on niin vaikea hyväksyä sopimusta. Jos sopimuksessa sitä vastoin olisi kyse
tuottavuuden parantamisesta, palkansaajajärjestöillä ei olisi mitään syytä vastustaa sopimusta ja sanoutua siitä irti.

Ay-liike on ainakin jo 1950-luvulta asti ollut hyvin tietoinen siitä, että palkankorotusten ”jakovara” syntyy nimenomaan työn tuottavuuden kasvusta. Se on hyvin perillä siitäkin, että suomalaisten elintason huikea kasvuvauhti 1900-luvun alusta näihin asti on perustunut juuri työn tuottavuuden kasvuun.

Anders Borgin perätön väite oli omiaan synnyttämään sellaista käsittämätöntä mielikuvaa, että ay- liike vastustaisi työn tuottavuuden parantamista, johon liikkeen jäsenistön elintason nousu kuitenkin perustuu. Tämän absurdin mielikuvan torjumiseksi korjaus on enemmän kuin tarpeen.

Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola [at]
gmail.com
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" 
1"Kangasniemi,"Mari"(2012):"Tuottavuuden"mittaaminen"palvelualoilla."Palvelualojen"ammattiliitto" PAM"ry,"julkaisuja"1/2012,"s."12."(https://www.pam.fi/media/1.EmateriaalipankkiEtiedostotE nakyvatEjulkisessaEmateriaalipankissa/tilastotEjaEtutkimukset/tuottavuudenE mittaaminen_pam_pt_lr.pdf)."" 
2"Pohjola,"Matti"(2015):"Taloustieteen"oppikirja."Sanoma"Pro"Oy."Helsinki,"s."159–160." 3"Videotallenne"hallituksen"20.8.2015"tiedotustilaisuudesta"löytyy"valtioneuvoston"sivuilta" kohdasta"Verkkolähetykset"ja"tallenteet." 4"Valtiovarainministeriön"1.3.2016"muistio"”PikaEarvio"kilpailukykysopimuksen"vaikutuksista”,"s."7." Muistion"osoite"netissä"on:" http://valtioneuvosto.fi/documents/10623/1985149/Valtiovarainministeriön+arvio+työmarkkinajä rjestöjen+neuvottelutuloksen+vaikutuksista+29.2.2016/a167a2deEd2a8E4b6bEb3e9E b41573827b82""

Elina Grundströmin karsintapäätös 28.4.2016:

169.                          6169/SL/16                                    Lehtola/Taloussanomat
29.3.2016 14:43
(Esittelevä sihteeri: Nenne Hallman)
                                 JO 20
                                
Kantelu kohdistuu Taloussanomien verkkopalvelussaan 8.3.2016 julkaisemasta jutusta ”Borg suomii pessimismiä: "Suomi on todennäköisesti parempi kuin näyttää" irrotettuun lauseeseen, joka perustuu ruotsalaisen Anders Borgin haastatteluun.

Kantelu kohdistuu seuraavaan Anders Borgin haastattelusta irrotettuun sitaattiin.

”- Yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus. Ongelma on siinä, että jos teette lyhyen aikavälin työvoimakulujen alennuksia ilman pitkän aikavälin tuottavuuden nostoa, se tuottaa vain tilapäistä helpotusta, Borg sanoi elinkeinoelämän johtajille suunnatussa Ernst & Youngin ja Ilmarisen seminaarissa Helsingissä.”
                                


Kantelijan mukaan Anders Borgin väite "Yhteiskuntasopimuksessanne on 15 prosentin tuottavuuden parannus" on perätön, koska kantelijan mukaan hallitus ei voi vaikuttaa tuottavuuden kasvuun toimenpiteillään.

Jutussa ei alun perinkään väitetty näin vaan Borg nimenomaan arvostelee yhteiskuntasopimuskeskustelua. Kantelija on irrottanut haastattelussa esitetyn lauseen asiayhteydestään. Haastateltava ei väitä, että yhteiskuntasopimuksella voitaisiin parantaa tuottavuutta.


Lisäksi lehti lisäsi kantelijan korjauspyynnön jälkeen juttuun seuraavan selventävän kappaleen Borgin sitaatin jälkeen:”Borg viittaa hallituksen koko tavoitteeseen kuroa umpeen Suomen 15 prosentin kilpailukykyvajetta. Yhteiskuntasopimuksella tavoitellaan viiden prosentin kilpailukykyhyppyä, palkkaratkaisuilla ja yritysten omilla toimilla muuta tuottavuuden kasvua.”

Kantelijan mukaan lisätty kappale ei korjannut olennaista asiavirhettä.

Jutussa ei kuitenkaan alun perinkään ollut olennaista asiavirhettä ja ulkomaalaisen asiantuntijan sitaatissa mahdollisesti ollutta epätarkkuutta on myöhemmin tarkennettu. 

Neuvostolla ei ole perusteita ottaa kantelua käsittelyyn.

Esitys: Karsitaan.
                                 Päätös: Karsittiin.
page4image8824 page4image8984

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti