Pohjalainen levitti perätöntä tietoa Postin postinjakelubisneksen tuloksesta
Kustantajiensa bisneksiä uskollisesti vaalivat sanomalehdet ovat viime aikoina ottaneet hanakasti kantaa Postin haluihin rajoittaa yleispalveluun kuuluvan postin jakelun kolmeen kertaan viikossa. Nyt valtionyhtiön pitää kuskata yleispalveluvelvoitteeseen kuuluvia kirjeitä ja paketteja viidesti viikossa.
Pohjalainen patisti pääkirjoituksessaan 3.8. Postia keskittymään postinjakelun "ydintoimintaan". Kirjoituksen laatinut päätoimittaja Toni Viljanmaa tuki patisteluaan liioittelemalla vahvasti moisen "ydintoiminnan" eli Postin postinjakelun kuluvan vuoden tammi-kesäkuun tulosta.
Ei päätoimittaja varmasti tahallaan huiputtanut lehtensä lukijoita. Hän vain erehtyi esittämään tuloksesta sellaisen prosenttiluvun, joka ei lainkaan kuvannut liiketuloksen suhdetta liikevaihtoon.
Postin osavuosikatsauksen luku kuvasi sitä, montako prosenttia kuluvan vuoden tammi-kesäkuun liiketulos oli kasvanut viime vuoden vastaavan ajanjakson liiketulokseen verrattuna.
Koska Pohjalainen ei pyynnöstä huolimatta korjannut pääkirjoituksensa virhettä, kirjoittelin lehden menettelystä kantelun ja meilailin sen tänään Julkisen sanan neuvostolle.
Tein kantelun nytkin, totta kai, edistääkseni median yleisön iloksi hyvää journalistista tapaa eli tarjotakseni JSN:lle tilaisuuden tulkita ja tukea hyvää journalistista tapaa.
Julkaisen kantelun tekstin saman tien tässä Faktavahti-blogini postauksessa. Postinjakelun teemaan joutunen palaamaan lähiaikoina, sillä väärän kannattavuustiedon lisäksi Postista on esitetty muutakin perätöntä tietoa.
-----------------------------
Julkisen sanan neuvosto
Eteläranta 10
00130 Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
Pohjalaisen
nettilehdessä 3.8.2016 julkaistu Toni Viljanmaan pääkirjoitus ”Postin kannattaa
ottaa Venäjän-retkestä opiksi ja keskittyä visusti ydintoimintaan”. Pääkirjoituksen
osoite netissä on http://www.pohjalainen.fi/mielipide/pääkirjoitus/postin-kannattaa-ottaa-venäjän-retkestä-opiksi-ja-keskittyä-visusti-ydintoimintaan-1.2097872
(tarkistettu 13.8.).
Kantelun perusteet
Pääkirjoituksessaan
Toni Viljanmaa kritisoi Postin esitystä viisipäiväisen postinjakelun
rajaamisesta kolmeen päivään. Hän huomautti Postin perinteisten postipalvelujen
tammi-kesäkuun tuloksen näyttävän hyvältä.
Tässä yhteydessä
hän esitti väitteen: ”Tulos suhteessa
liikevaihtoon oli 9,6 prosenttia, vaikka liikevaihto laski 373 miljoonasta
eurosta 357 miljoonaan euroon.”
Tieto Postin
perinteisten postipalvelujen tammi-kesäkuun tuloksesta oli perätön ja
tosiasiallista tulosta vahvasti liioitteleva.
Tämä käy ilmi
18.7.2016 päivätystä Posti Group Oyj:n osavuosikatsauksesta kuluvan vuoden
tammi-kesäkuulta. Osavuosikatsauksen osoite netissä on http://www.posti.com/attachments/financials/2016/Posti-Group-Oyj-osavuosikatsaus-tammi-kesakuu-2016.pdf
(tarkistettu 13.8.).
Osavuosikatsauksen
sivulla 6 kerrotaan, että Postipalvelut-liiketoimintaryhmän liikevaihto oli
tammi-kesäkuussa 356,8 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmän oikaistu liiketulos
oli 28,3 miljoonaa euroa. Se oli siis 7,9 prosenttia eikä 9,6 prosenttia liiketoimintaryhmän
liikevaihdosta.
Postin
postipalvelujen tulosta vahvasti liioitellut perätön tieto oli ilmeisesti poimittu
erehdyksessä osavuosikatsauksen sivun 9 taulukon väärästä sarakkeesta. Siinä
9,6 prosenttia ei suinkaan kuvannut tulosta suhteessa liikevaihtoon, vaan se
kuvasi postipalvelujen oikaistun liiketuloksen kasvua vuoden 2015
tammi-kesäkuusta.
Voidakseen ottaa
kantaa valtionyhtiön poliittisesti kiisteltyyn postinjakeluun lukijat
tarvitsevat oikean tiedon postinjakelun kannattavuudesta.
Pohjalaisen perätön,
Postin postipalvelujen kannattavuutta vahvasti liioitellut tieto johti
lukijoita harhaan tässä yhteiskunnallisesti tärkeässä asiassa. Siksi se oli
Journalistin ohjeiden 20. kohdan tarkoittama olennainen, korjausta vaativa
virhe.
Niinpä lähetin
heti 3.8. Pohjalaisen toimitukselle asiavirheen korjausta koskevan pyynnön (sen
teksti on kantelun kuittauksen perässä). Lehden toimitus ei reagoinut
korjauspyyntöön millään tavalla eikä myöskään oikaissut nettilehtensä
olennaista virhettä.
Jättämällä
korjaamatta olennaisen asiavirheen Pohjalainen nähdäkseni rikkoi hyvää
journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja
luonne
30.6.2016 JSN:n
puheenjohtaja Elina Grundström karsi kaikki ”Kulissien takana” -raportin
julkitulon (23.4.2016) jälkeen tekemäni kantelut. Karsittuja kanteluja oli 17,
ja niissä oli kyse olennaisena pitämäni asiavirheen korjaamatta jättämisestä
(JO 20).
Jokaisen
karsintapäätöksen JSN:n puheenjohtaja teki tulkitsematta lainkaan hyvää
journalistista tapaa. Sen sijaan hän karsi kunkin erillisen kantelun ikään kuin
”teknisellä” perusteella:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
Puheenjohtajan karsintaratkaisut
olivat perusteluineen kovin erikoisia eivätkä voineet millään tavalla edistää
hyvää journalistista tapaa.
Jotta tämä
kantelu saisi osakseen hyvää journalistista tapaa edistävän kohtelun median
itsesääntelyssä, kantelun tarkoitusta ja luonnetta on syytä valaista vähän lähemmin.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kanteluiden perusteella”.
Tämän kantelun
tarkoituksena on edistää hyvää journalistista tapaa. Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen
mahdollisuuden toteuttaa median itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn
tehtävän mukaisesti.
Neuvosto voi tulkita
tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän kantelun perusteella,
rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää journalistista tapaa vai
ei.
Koska kantelun
kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta mielestäni olennaisen virheen
(JO 20), se rikkoi hyvää journalistista tapaa. Tästä syystä kantelun erityisenä
tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja
antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.
Tekemällä tästä
kantelusta JSN:n kotisivuilla ja tiedotusvälineessä julkaistavan langettavan päätöksen
neuvosto voi parhaiten toimia neuvostolle asetetun tehtävän mukaisesti ja tukea
median yleisölle tosi tärkeää hyvää journalistista tapaa.
Mutta siinäkin
tapauksessa, että JSN:n päätös olisi vapauttava, yleisöä ajatellen on joka
tapauksessa oleellista se, että päätös julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain
sillä tavalla yleisö voi saada tiedon siitä, millaisen virheen korjaamatta
jättämistä median itsesääntely ei pidä hyvän journalistisen tavan vastaisena.
Kaikille tätä
kantelua lukeville on uskoakseni päivänselvää, että kyse on yhdestä yksittäisestä
kantelusta eikä mistään ”massakantelemisesta”.
Jos JSN:n
puheenjohtaja alkaa karsia asiavirheen korjaamista koskevia kanteluja niiden määrän
perusteella, se synnyttää itsesääntelyn tehtävän ja tarkoituksen kannalta jopa absurdin
tilanteen.
Jättämällä virheet
järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa siihen, ettei
JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse, ovatko ne
menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli JSN:n puheenjohtaja
karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille tilaisuuden menetellä tällä
tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin toimimasta. JSN:n mahdollisuudet
tukea hyvää journalistista tapaa katoavat saman tien.
Helsingissä 3.8.2016
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E
77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
KORJAUSPYYNTÖ
3. elokuuta 2016
6.52
Markku Lehtola
Vastaanottaja:
toni.viljanmaa@pohjalainen.fi
Kopio: toimitus@pohjalainen.fi
”Postin kannattaa
ottaa Venäjän-retkestä opiksi ja keskittyä visusti ydintoimintaan” -pääkirjoituksen
(nettilehti 3.8.) virhettä koskeva korjauspyyntö
Hei,
kerroit Postin
Venäjän-toimintojen tappiollisuudesta tammi-kesäkuussa ja esitit perinteisistä
postipalveluista väitteen, että ”tulos suhteessa liikevaihtoon oli 9,6
prosenttia, vaikka liikevaihto laski 373 miljoonasta eurosta 357 miljoonaan
euroon”.
Perinteisten
postipalvelujen tulosta koskeva tieto oli virheellinen. Mainitsemasi 9,6
prosenttia ei ollut suinkaan tulos suhteessa liikevaihtoon, vaan luku kuvasi
oikaistun liiketuloksen kasvua viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta eli vuoden
2015 tammi-kesäkuusta (ks. osavuosikatsaus, s. 9).
Valtionyhtiö
Postin postipalvelujen oikaistu liiketulos kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa oli
tosiasiassa 7,9 prosenttia postipalvelujen liikevaihdosta (ks. osavuosikatsaus,
s. 10).
Perinteisten
postipalvelujen tulosta reilusti liioitellut väite oli kriittisessä
pääkirjoituksessasi käsitykseni mukaan olennainen asiavirhe, joten se on syytä
korjata viipymättä (JO 20).
Oli muuten
vähän erikoista jättää kertomatta lukijoille, mitä siitä seuraisi, jos
valtionyhtiön pitäisi jakelun volyymien rajusta laskusta huolimatta taata
tiedonsaanti koko maassa. LVM:n muistiosta voi nähdä, että se todennäköisesti
johtaisi veronmaksajien kukkarolla käyntiin.
Verotukiaisten
avullako valtionyhtiön pitäisi tulevaisuudessa jakaa sanomalehdet
syrjäseuduilla? Miksei esimerkiksi Illkka-Yhtymä huolehdi tästä lehtiensä
levikkialueilla?
Kun konsernin
liikevoitto (osuuksineen osakkuusyhtiöistä) on ollut viime vuosina jopa yli 20
prosenttia liikevaihdosta, konsernilla luulisi olevan varaa kuskata lehdet
alueen syrjäisimpiinkin kolkkiin.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie 1
E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
[at] gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti