"Suomessa valtio ei kuitenkaan tue lehdistöä millään tavoin"
Kolme viikkoa sitten kansanedustaja Harry "Hjallis" Harkimon johtama työryhmä esitti valtion tukea kaupallisen television uutistoiminnalle. "Moniarvoinen uutistoiminta vaatii tekoja" -raportin mukaan tukiaisia tarvittaisiin kolmen vuoden ajan, 8 miljoonaa euroa vuodessa.
Lehtibisnes veti esityksestä herneet nenäänsä ja julisti liki yhteen ääneen: Ei käy! Tuki livahtaisi käytännössä vain ruotsalaiselle mediajätille eli Bonnierille, se kun omistaa "moniarvoisia" uutisia Suomessa tuottavan MTV:n.
Jyväskylässä ilmestyvä Keskisuomalainen osallistui pontevasti "yhteen ääneen". Pääkirjoituksessaan 2.3. lehti muistutti täkäläisen sanomalehdistön taloudellisista vaikeuksista ja väitti: "Suomessa valtio ei kuitenkaan tue lehdistöä millään tavoin".
Väite oli tietty silkkaa hölynpölyä. Joka ikinen vuosi valtio tukee tilattavia sanoma- ja aikakauslehtiä tuottavaa toimialaa alennetun arvonlisäverokannan (10 %) kautta reilusti yli 100 miljoonalla eurolla. On tukenut jo vuosikymmeniä, ja nollaverokannan oloissa vuoteen 2011 asti paljon hulppeamminkin kuin nyt.
VATT:n "Verotuet Suomessa 2009" -julkaisussa (s. 99) verotukiaisten muodostumista kuvattiin näin: "Laissa mainittujen lehtien myynti on verotonta, mutta niihin käytetyt välituotepanosten verot palautetaan. Tämä muodostaa verotuen." Julkaisun mukaan verotuki oli 176 miljoonaa euroa.
Valtion budjetin perusteluissa tästä verotuesta on kerrottu jo monen, monen vuoden ajan. Ja VM:n virkamiehet luonnehtivat verotukiaisia 19.3.2015 julkaistussa "Talouspolitiikan lähtökohdat 2015–2019" -puheenvuorossaan mm. näin (s. 79):
"Verotuet ovat tukia samoin kuin suorat tuet budjetin menopuolella. Julkinen valta tukee tiettyjä verovelvollisryhmiä tai elinkeinoja antamalla tukea verotuksen kautta luopumalla verotuloista tältä osin."
Kun pyysin Keskisuomalaista korjaamaan pahan virheensä, törmäsin jännään juttuun. Kävi ilmi, että lehden päätoimittaja Pekka Mervola kiisti tiukasti sen, että alennettu alv olisi mitään valtion tukea.
Valtiovalta siis kertoo tilattavien lehtien alennetun alvin olevan verotukea, mutta tilattavia lehtiä värkkäilevä päätoimittaja antaa valtiovallan jutuille piut paut ja väittää, ettei alennettu alv mitään tukea merkitse.
Koska päätoimittaja Mervola ei suostunut oikaisemaan 2.3. pääkirjoituksen perätöntä tietoa, lähetin tänään olennaisen asiavirheen korjaamatta jättämisestä seuraavanlaisen kantelun Julkisen sanan neuvostolle.
-----------------------------
Julkisen sanan neuvosto
Fredrikinkatu 25
A 8
00120 Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
”Uutistoimintaa
on tuettava tasapuolisesti” -pääkirjoitus Keskisuomalaisen nettilehdessä 2.3.2017.
Kirjoituksen osoite netissä on
http://www.ksml.fi/paakirjoitus/Uutistoimintaa-on-tuettava-tasapuolisesti/940431
(tarkistettu 21.3.2017).
Kantelun perusteet
Kaupallisen
television uutistoiminnan tukemista ruotivassa pääkirjoituksessaan
Keskisuomalainen muistutti sanomalehdistön taloudellisista vaikeuksista ja
väitti: ”Suomessa valtio ei kuitenkaan
tue lehdistöä millään tavoin.”
Lehden väite,
että valtio ei ”millään tavoin” tue lehdistöä, oli perätön ja johti lukijoita
harhaan. Väärä tieto oli Journalistin ohjeiden 20. kohdan tarkoittama
olennainen ja korjausta vaativa virhe.
Lehtitalotkin
ovat voineet hakea – ja jotkut ovat hakeneetkin – Tekesin kautta jaettavaa
median innovaatiotukea. Tätä valtion tukea on ollut ja on käytettävissä kaikkiaan
30 miljoonaa euroa vuosina 2015–2018.
Kaikkein eniten
valtion tukea lehdistö eli tilattavia sanoma- ja aikakauslehtiä kustantava
toimiala saa alennetun arvonlisäverokannan kautta (verokanta nykyisin 10 %).
Tästä tuesta tuen myöntäjä tapaa kertoa vuosittain valtion talousarvion
yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Valtion vuoden
2017 talousarviossa tuesta kerrotaan arvonlisäveron tuottoennusteen arvioinnin
yhteydessä tähän tapaan:
”Tuottoennusteessa on otettu huomioon
arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista.”
Vuonna 2015
alennetun alv-kannan kautta lehdistölle tullut verotuki oli budjetin tietojen
mukaan 118 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 tuen arvioitiin olleen samoin 118
miljoonaa euroa, ja tänä vuonna näiden valtion verotukiaisten arvioidaan olevan
noin 119 miljoonaa euroa.
Edellä kerrotut
tiedot osoittavat, että Keskisuomalainen esitti 2.3. pääkirjoituksessaan täysin
perättömän ja lukijoita pahoin harhaan johtaneen tiedon.
Niinpä pyysin
lehden toimitusta oikaisemaan olennaisen asiavirheensä (kopio korjauspyynnön
tekstistä on kantelun kuittauksen perässä).
Päätoimittaja
Pekka Mervola vastasi heti korjauspyyntöön. Vastauksessaan hän huomautti, että
30 miljoonan euron innovaatiotukea ”on hyvin harva sanomalehti saanut”. ”Se ei
ole lehdistön tukea”, hän väitti.
Vastauksessaan
Mervola väitti edelleen, että ”arvonlisäkanta ei ole tuki”. Hänen mukaansa ”se
on verokanta ja veroa”. Hän toisti tämän toisessakin vastauksessaan: ”Verokanta
ei ole tuki vaan verokanta.”
Näin siis Keskisuomalaisen
päätoimittaja kiisti lehtensä julkaisseen perättömän tiedon ja jätti olennaisena
pitämäni asiavirheen korjaamatta. Mielestäni lehti rikkoi hyvää journalistista
tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin julkitulon eli
23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa niissä on ollut kyse olennaisen asiavirheen
korjaamatta jättämisestä (JO 20).
Jokaisen noista
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tulkitsematta lainkaan
hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on karsinut kunkin yksittäisen
kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016 päätöksiin asti
karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016 JSN:n
puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa tekemääni kantelua ja perusteli kutakin
karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena kahdestakin syystä erikoinen. Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media jättää
olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN aikoo
jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena, sen tulee
kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin ettei kantelulla
ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kanteluiden perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on edistää
hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto voi tulkita
tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän kantelun perusteella,
rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää journalistista tapaa vai
ei.
Koska kantelun
kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO 20), se mielestäni
rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä tarkoituksena on
se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja antaa
tiedotusvälineelle huomautuksen.
Tekemällä tästä
kantelusta JSN:n kotisivuilla ja tiedotusvälineessä julkaistavan langettavan päätöksen
neuvosto voi parhaiten toimia neuvostolle asetetun tehtävän mukaisesti ja tukea
median yleisölle tosi tärkeää hyvää journalistista tapaa.
Mutta siinäkin
tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon siitä,
millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä hyvän
journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin ”teknisin”
perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata lainkaan siitä,
saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai virheellistä tietoa. Tällainen
menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän ja tarkoituksen kannalta
absurdin tilanteen.
Jättämällä virheet
järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa siihen, ettei
JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse, ovatko ne
menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli JSN:n
puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille tilaisuuden
menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin toimimasta. JSN:n
mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat saman tien.
Helsingissä 21.3.2017
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E
77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
KORJAUSPYYNTÖ
2. maaliskuuta
2017 9.00
Markku Lehtola
Vastaanottaja:
pekka.mervola@keskisuomalainen.fi
Kopio: anita.karki@keskisuomalainen.fi,
tapani.luotola@keskisuomalainen.fi, uutiset@keskisuomalainen.fi
”Uutistoimintaa
on tuettava tasapuolisesti” -pääkirjoituksen (KSML:n nettilehti 2.3.) virhettä
koskeva korjauspyyntö
Hei,
kirjoituksessa
todettiin suomalaisen sanomalehdistön olevan taloudellisesti vaikeassa
tilanteessa ja esitettiin väite: ”Suomessa valtio ei kuitenkaan tue
lehdistöä millään tavoin.”
Väite oli
perätön ja johti lukijoita pahasti harhaan, sillä tätä nykyä valtio tukee
lehdistöä tuntuvasti ainakin kahdella tavalla. Perätön väite on olennainen
asiavirhe, joten se on syytä korjata viipymättä (JO 20).
Lehdistön
tukea varten on ensinnäkin olemassa eduskunnan päättämä median innovaatiotuki.
Vuosina 2015–2018 tähän tarkoitukseen on käytettävissä valtion tukea noin 30
miljoonaa euroa.
Tukirulettia
pyörittää käytännössä Tekes, ja se on rahoittanut esimerkiksi Alma Media
Kustannus Oy:n Reviiri-nimistä hanketta, jota kuvataan harppaukseksi
sanomalehtibisneksestä digipalvelubisnekseen.
Valtio tukee
tilattavia sanomalehtiä tuottavaa toimialaa joka vuosi myös alennetun
arvonlisäverokannan kautta. Parina viime vuonna tämä verotuki on ollut noin 118
miljoonaa euroa vuodessa. Tämän vuoden verotukiaisten arvioidaan olevan noin
119 miljoonaa euroa.
Verotuki on
ollut olemassa jo yli puolen vuosisadan ajan. Vuodesta 1964 vuoteen 1994 tuki
oli leivottu nollaverokantana liikevaihtoverosysteemiin ja sen jälkeen
nollaverokantana arvonlisäverojärjestelmään vuoden 2011 loppuun asti.
Vuoden 2012
alusta valtio vähensi lehtibisneksen verotukea, kun siirryttiin alvin
nollaverokannasta ensin 9 prosentin ja sitten vuoden 2013 alusta 10 prosentin
alennettuun verokantaan.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie 1
E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti