Miksi oikaisut ovat loistaneet poissaolollaan Ylen ohjelmissa?
Pari viikkoa sitten kerroin Ylen toimittajan väitteestä, jonka mukaan Jehovan todistajien harrastama yhteisöstä erotettujen ja eronneiden karttaminen on peräti perustuslain vastaista.
Kun Yle ei halunnut korjata mielestäni ilmiselvää ja kuulijoita pahoin harhaan johtanutta virhettä, lähetin 21.11.2017 Julkisen sanan neuvostolle kantelun olennaisen virheen korjaamatta jättämisestä.
Perustelin kantelua muun muassa sillä faktalla, että meille ei ole missään laissa säädetty yleistä, juridista velvollisuutta pitää yhteyttä ihmisiin, joiden kanssa emme halua olla missään tekemisissä.
Ja kun tällaista juridista velvollisuutta ei ole perustuslaissakaan, niin ei muita ihmisiä karttava voi myöskään toimia perustuslain vastaisesti. Yhtä vähän mitään lakia voi rikkoa se, joka kehottaa karttamaan jotakin ihmistä tai joitakin ihmisiä.
Kantelu JSN-henkistä epärehellisyyttä tihkuvine päätöksineen korjauspyynnön hylkäämisestä on luettavissa postauksen lopusta.
Tämäkin Yleen, ex-työnantajaani, liittyvä tapaus on houkuttanut pohtimaan, miten on mahdollista, että oikaisut loistavat poissaolollaan julkisen palvelun yhtiön uutis-, ajankohtais- ja asiaohjelmissa. Eivätkö Ylen toimittajat ja haastateltavat muka suolla suustaan perättömiä tietoja?
Ylen oma eettinen koodi lupaa, että "korjaamme virheet ensi tilassa, ellei korjaaminen ole virheen vähäisyyden vuoksi tarpeetonta".
En ole törmännyt missään tekstiin, jossa Yle olisi valistanut yleisöjään, mitä se tarkoittaa virheen "vähäisyydellä". Tulkinta ei käy ilmi mistään, eikä Ylen omasta eettisestä koodista ylipäätään käydä lainkaan julkista keskustelua.
Voisin kuitenkin ajatella, että Ylen oikaisukynnys olisi matalampi kuin Journalistin ohjeista ja niiden julkisista tulkinnoista näkyvä kynnys. Julkisen sanan neuvostohan vaatii korjaamaan asiavirheen vain silloin, kun virhe on "olennainen".
Radio- ja tv-työtä Ylelle pitkään tehneenä pidän epäuskottavana ajatusta, että Ylen ohjelmissa olisi vähäistä isompia virheitä vähemmän kuin olennaisia virheitä sanomalehdissä.
Jo se tosiasia, että melkoinen osa Ylen uutis-, ajankohtais- ja asiaohjelmista on suoria lähetyksiä, on omiaan altistamaan asiavirheille; toimittajien on erittäin vaikea estää haastateltavia puhumasta läpiä päähänsä.
Jos Yle syytää asiavirheitä siinä kuin sanomalehdetkin, niin miksi oikaisuja ei juurikaan näy ja kuulu ohjelmissa?
En keksi tähän mitään muuta syytä kuin pahanlaatuisen asennevamman. Ylessä on päätetty olla piittaamatta rahoittajien oikeudesta saada paikkansa pitävää tietoa. Sen sijasta on päätetty toimia JSN-hengessä.
Tällaisesta linjan valinnasta kielii sekin, että Yle osallistuu JSN:n tärkeänä taustayhteisönä kulissien takaisen, ei-julkisen itsesääntelyn pyörittämiseen. Kerroin tästä 12.5.2016 postauksessa, jonka voi lukea tästä.
__________________
Julkisen
sanan neuvosto
Fredrikinkatu
25 A 8
00120
Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
Ylen
Radio 1:n Sari Valto -ohjelma ”Ero Jehovan todistajista ei ole helppo” 7.11.2017
klo 10.05.
Kantelun perusteet
Toimittaja
Sari Valto totesi ohjelmassaan Jehovan todistajien harjoittamasta karttamisesta
näin:
"Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonenhan toistuvasti
julkisuudessa sanoo, että karttamista ei tapahdu. Ainoastaan hengellisistä
asioista pidättäydytään puhumasta erotetun tai eronneen kanssa. Hänhän ei
tietenkään voi myöntää sitä karttamista, koska se on perustuslain
vastaista."
Toimittajan
faktaväite, että Jehovan todistajien harrastama yhteisöstä eronneiden tai
erotettujen karttaminen on perustuslain vastaista, oli perätön. Väite johti
kuulijoita harhaan ja oli olennainen, korjausta vaativa asiavirhe (JO 20).
Heti
ohjelman jälkeen tiedustelin Sari Valtolta, mitä perustuslain pykälää ja millä
tavalla rikkovat ne Jehovan todistajat, jotka karttavat yhteisöstä erotettuja
ja eronneita.
Kysyin
myös, oliko jokin tuomioistuin tai olivatko ylimmät lainvalvojat, kuten
oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies, todenneet karttavien Jehovan
todistajien toimineen perustuslain vastaisesti.
Väitteellään
Sari Valto kertoi tarkoittaneensa perustuslain 6. pykälää, jossa säädetään
ihmisten yhdenvertaisuudesta.
Perustuslain
6. pykälän 1. momentin mukaan ”ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä”. 2.
momentin mukaan ”ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri
asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen,
terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella”.
Perustuslaissa
mainittua ihmisten yhdenvertaisuutta edistämään on säädetty yhdenvertaisuuslaki
(1325/2014). Sen 2. momentissa todetaan, että lakia ei sovelleta yksityis- eikä
perhe-elämän piiriin kuuluvaan toimintaan.
Lain
soveltamisalan ulkopuolelle siis jäävät ihmisten henkilökohtaisen elämänpiirin,
kuten perheen, suvun ja henkilön muun lähipiirin keskinäiset suhteet ja
toiminta tämän piirin sisällä tai puitteissa (ks. HE 19/2014 yksityiskohtaiset
perustelut).
Missään
laissa ei tiettävästi ole säädetty meille mitään yleistä, juridista
velvollisuutta pitää yhteyttä niihinkin ihmisiin, joiden kanssa emme halua olla
tekemisissä. Kun tällaista juridista velvollisuutta ei ole, ei
perustuslaissakaan, velvollisuutta ei tietysti voi rikkoakaan.
Aamulla 8.11.2017
lähetin Sari Valtolle asiavirhettä koskevan korjauspyynnön. Jo samana päivänä ohjelman
vastaava toimittaja, johtaja Ville Vilén vastasi korjauspyyntöön. Hän hylkäsi
pyynnön ja perusteli ratkaisuaan sillä, että ”ohjelmassa ei ole oikaistavaa”.
Korjauspyyntö ja päätös pyynnön hylkäämisestä ovat kantelun lopussa.
Käsitykseni
mukaan Yle päätti jättää korjaamatta olennaisen asiavirheen. Siksi se rikkoi
hyvää journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus
ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja Elina Grundström on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin
julkitulon eli 23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa näissä kanteluissa
on ollut kysymys siitä, että tiedotusväline on pyynnöstä huolimatta jättänyt olennaisen
asiavirheen korjaamatta (JO 20).
Jokaisen näistä
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tutkimatta kantelun
asiasisältöä ja tulkitsematta hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on
karsinut kunkin kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016
päätöksiin asti karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016
JSN:n puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa 2016 tekemääni kantelua ja
perusteli kutakin karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin
tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.
Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media
jättää olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN
aikoo jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena,
sen tulee kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin
ettei kantelulla ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kantelujen perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on
edistää hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto
voi tulkita tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän
kantelun perusteella, rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää
journalistista tapaa vai ei.
Koska
kantelun kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO
20), se mielestäni rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä
tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja
antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.
Mutta
siinäkin tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon
siitä, millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä
hyvän journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin
”teknisin” perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata
lainkaan siitä, saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai
virheellistä tietoa. Tällainen menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän
ja tarkoituksen kannalta absurdin tilanteen.
Jättämällä
virheet järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa
siihen, ettei JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse,
ovatko ne menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli
JSN:n puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille
tilaisuuden menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin
toimimasta. JSN:n mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat
saman tien.
Vahingot
itsesääntelyn piittaamattomasta toiminnasta kärsii yleisö, joka maksaa koko
medialystin joukkotiedotustalouden ensimmäisen ja toisen kierron kautta.
Helsingissä
21.11.2017
Markku
Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie
1 E 77
00310
Helsinki
040 512
2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
Korjauspyyntö
8. marraskuuta
2017 klo 10.15
Markku Lehtola
Re:
kysymys ”Ero Jehovan todistajista ei ole helppo” -ohjelman Yle Radio 1, 7.11.)
väitteestä
Vastaanottaja:
sari.valto@yle.fi
Parahin Sari,
pelkään pahoin, että
sinulle on sattunut tässä asiassa väärinkäsitys ja jopa sellainen
väärinkäsitys, että se vaatii mielestäni oikaisun. Ilman oikaisua ohjelmasi
kuuntelijoille jää asiasta vallan virheellinen käsitys Jehovan todistajien
harrastaman karttamisen ja perustuslain suhteesta.
Perustuslain 6. pykälän
tarkoittamaa yhdenvertaisuutta edistämään on säädetty yhdenvertaisuuslaki
(1325/2014). Lain 2. pykälän 2. momentissa säädetään, että lakia ei sovelleta
yksityis- eikä perhe-elämän piiriin kuuluvaan toimintaan.
Lain soveltamisalan
ulkopuolelle siis jäävät ihmisten henkilökohtaisen elämänpiirin, kuten perheen,
suvun ja henkilön muun lähipiirin keskinäiset suhteet ja toiminta tämän piirin
sisällä tai puitteissa (ks. HE 19/2014 yksityiskohtaiset perustelut).
Semmoista mieletöntä
perustuslain säännöstä tai minkään muunkaan lain säännöstä meillä ei – onneksi
– ole, joka pakottaisi Jehovan todistajien karttajat ja meidät muut ilkeät ja
inhottavat tyypit seurustelemaan ihmisten kanssa, joiden kanssa emme halua olla
missään tekemisissä.
Edellä esitetyn
perusteella pyydänkin, että oikaiset tosiasiana esittämäsi väitteen, että
Jehovan todistajien harrastama karttaminen on perustuslain vastaista.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Päätös korjauspyynnön
hylkäämisestä
Arvoisa Markku Lehtola
Kiitoksia
oikaisupyynnöstänne ja keskustelustanne liittyen Yle Radio 1:n 7.11.2017
esitettyyn ohjelmaan "Ero Jehovan todistajista ei ole helppo".
Pyydätte oikaisua
ohjelmaan 8.11.2017 lähettämissänne sähköposteissa ilmenevin tavoin.
Suomalaisessa
säädöshierarkiassa ja sen tulkinnassa perustuslaki on ylitse muun
lainsäädännön. Perustuslain tulkinta täydentyy sitten muulla lainsäädännöllä
(kuten esille tuomallanne yhdenvertaisuuslailla), sen tulkinnalla tai muulla
tulkinnalla.
Perustuslailla säädetyt
perusoikeudet eivät aina toteudu yhtäläisesti ja niiden toteutumisesta on
käytävä vertailua tai keskustelua ja sitä on myös median oikeus tehdä.
Sellainen toiminta on länsimaisen demokratian ydintä.
Onkin erittäin
perusteltua pohtia sitä, mitä yhteiskunnassamme tehdään jonkin uskonnollisen
vakaumuksen varjolla esimerkiksi perhepiirissä. On perusteltua pohtia sitä,
loukataanko uskonnonvapauden perusteella tai perhepiirissä toimien joitakin
muita perusoikeuksia. Eli pohdinta palautuu tässä tapauksessa yksittäisen lain
ja sen tulkinnan tasolta takaisin perusoikeustasolle.
Esitätte
oikauspyynnössänne, että “väitit siis tosiasiana, että karttaminen on
perustuslain vastaista”. Ottaen huomioon asian esittämisen konteksti ja
kokonaisuus, väitteenne asiasta ei pidä paikkaansa. Ohjelmassa esitetty asia on
tulkittavissa tulkinnaksi perustuslaista. Sellainen tulkinta ohjelmantekijällä
on oikeus esittää journalistisen itsenäisyytensä pohjalta.
Väitätte pyynnössänne
myös, että “semmoista mieletöntä perustuslain säännöstä tai minkään muunkaan
lain säännöstä meillä ei – onneksi – ole, joka pakottaisi Jehovan todistajien
karttajat ja meidät muut ilkeät ja inhottavat tyypit seurustelemaan ihmisten
kanssa, joiden kanssa emme halua olla missään tekemisissä”.
Ohjelmassa käytyä
pohdintaa ei voi tulkita väittämällänne tavalla.
Näin ohjelmassa ei ole
oikaistavaa.
Helsingissä 8.11 2017
Ville Vilen
johtaja, vastaava
toimittaja
Yle, luovat sisällöt
--
Ville Vilen, creative director,
Yle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti