JHL:n edustajiston jäsen sotki prosentit ja prosenttiyksiköt ja vähän muutakin – kantelu JSN:lle
Kansan Uutiset julkaisi verkkolehtensä Lukijalta-palstalla 8.5. pääluottamusmies Jarno Strengellin täräkän tykityksen kilpailukykysopimuksen isosta ongelmasta. Kirjoitukseen oli putkahtanut kaksikin olennaista asiavirhettä.
Toinen pahoista virheistä koski sitä, kuinka paljon yrityksiltä perittävä yhteisövero laski vuosina 2012–2015. Strengellin mielestä se laski "kuudella prosentilla".
Oikeasti eduskunta laski yhteisöveroa Jyrki Kataisen hallituksen esityksistä paljon enemmän, peräti 23,1 prosentilla: 26,0 prosentista 20,0 prosenttiin. Strengelliltä olivat menneet sekaisin prosentit ja prosenttiyksiköt.
Yhteisöveron prosentteihin perehtymätön KU:n lukijapolo ei mistään voinut tietää JHL:n edustajiston jäsenen sotkeneen käsitteitä, ja tuli siksi vedetyksi nenästä.
Nenästä vedetyksi lukija tuli, kun KU:n toimitus ei suostunut korjaamaan virhettä, joka vähätteli rajusti yrityksille järjestetyn veroalen tosiasiallisia mittoja.
Koska viattoman työväen petkuttaminen pahojen asiavirheiden korjaamatta jättämisellä ei minusta ole hyvän journalistisen tavan mukaista, tein kantelun Julkisen sanan neuvostolle.
Julkaisen kantelun postaukseni lopussa. Blogini lukijat voivat näin pohtia, mitä kantelulle pitäisi JSN:n itsesääntelymyllyssä tehdä. Pitäisikö kantelu kähmiä päiviltä karsinnan kulissien takana vai ottaa neuvostossa käsiteltäväksi?
Julkisen sanan neuvosto kielitoimistona
Kotimaisten kielten keskuksen Kielikello-lehti valisti meitä prosentista ja prosenttiyksiköstä vuoden 2006 toisessa numerossaan näin:
"Prosenttiyksikkö on eri asia kuin prosentti. Prosentti on sadasosa: 5 % on 5 sadasosaa. Prosenttiyksikkö-sanaa käytetään vertailtaessa prosenttilukuja keskenään: jos korko on ollut tähän asti 10 % ja se korotetaan 12 %:iin, on koron muutos kaksi prosenttiyksikköä."
"Toisaalta voidaan laskea, kuinka suuri osuus tuo nousu on lähtömäärästä. Lukujen 10 ja 12 erotus on 2, ja kun lasketaan, kuinka monta prosenttia (eli sadasosaa) se on 10:stä, päädytään lukuun 20. Koron nousu on siis 20 prosenttia mutta 2 prosenttiyksikköä."
Näin siis kielenhuollon ammattilaiset. Mutta heidän valistuksensa tulisi kyllä karsituksi JSN:n itsesääntelyn rattaissa. JSN nimittäin on päättänyt peräti julkisella puolellaan (5488/SL/14), että prosentti on kuin onkin sama asia kuin prosenttiyksikkö.
Prosentti on vain prosenttiyksikön "yksinkertainen" ja "kansankielinen" ilmaisu, median aidon itsesääntelyn pyörittäjät tiesivät. Terkkuja vain sen oikean kielitoimiston kivalle väelle.
"JSN-kielitoimistona" toimivat 17.9.2014: Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Liina Matveinen, Timo Huovinen, Jussi Lankinen, Anssi Järvinen, Pasi Kivioja, Heli Kärkkäinen, Riitta Ollila, Jaakko Ujainen, Heikki Valkama ja Heikki Vento.
Tässä yksimielisessä ratkaisussa oli kyse siitä, että Demari.fi:n toimitus siteerasi valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen virheellistä blogitekstiä. Käsitesotku siis oli jo sitaatin alkuperäisessä ja arvovaltaisessa lähteessä.
Erityisen kiinnostavaa on se, miten JSN luki lehden ansioksi sen, että se oli siteerannut alkuperäistä lähdettään "täsmällisesti". Pötypuheitakin siis on syytä siteerata oikein ja täsmällisesti, mistä joka toimittajan kannattaa olla tietoinen.
KANSAN UUTISIA KOSKEVA KANTELU:
Julkisen sanan
neuvosto
Eteläranta 10
00130 Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
Kansan Uutisten
nettilehdessä 8.5.2016 julkaistu pääluottamusmies Jarno Strengellin kirjoitus ”JHL äänestää kilpailukykysopimuksesta”.
Kirjoituksen osoite KU:n verkkolehdessä on: http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3541921-jhl-aanestaa-kilpailukykysopimuksesta
(tarkistettu 14.5.2016).
Kantelun perusteet
Kirjoituksessaan
JHL:n edustajiston jäsen Jarno Strengell korosti kilpailukykysopimuksen yhtenä
isona ongelmana sitä, ettei siinä mitenkään ohjata työnantajia säästyneiden
rahojen käytössä. Tässä yhteydessä hän väitti:
”Rahat voidaan jakaa osakkeenomistajille
lisäosinkoina, kuten tapahtui vuosina 2012–2015 työnantajien kelamaksun
poistuessa ja yhteisöveron laskiessa kuudella prosentilla. Edellä mainitun piti
tuoda 200 000 uutta työpaikkaa, mutta työttömyys lisääntyi ja investointien
määrä laski.”
Strengellin
väitteeseen sisältyi kaikkiaan kolme asiavirhettä. Yhtä lukuun ottamatta ne olivat
kirjoituksen asiayhteydessä olennaisia virheitä, jotka lehden tuli korjata
viipymättä (JO 20).
Työnantajien
Kela-maksu poistui jo 1.1.2010 eikä vasta vuosina 2012–2015, kuten kirjoittaja
antoi ymmärtää. Tätä ajoitusvirhettä en kuitenkaan pidä kirjoituksen
asiasisällön kannalta olennaisena virheenä.
Olennainen virhe
sen sijaan oli väite yhteisöveron laskusta ”kuudella prosentilla”. Olennainen
virhe oli myös väite, että ”edellä mainitun piti tuoda 200 000 uutta
työpaikkaa” (vaikka tulkitsisi ”edellä mainitun” viitanneen yhteisöveron
laskuun plus Kela-maksun poistumiseen).
Vuoden 2012
alussa yhteisöverokanta aleni 26,0 prosentista 24,5 prosenttiin. Vuoden 2014
alussa yhteisöverokanta laski edelleen 24,5 prosentista 20,0 prosenttiin.
Vuodesta 2011
vuoteen 2014 yhteisöverokantaa siis laskettiin kaikkiaan 23,1 prosentilla.
Vuodesta 2012 vuoteen 2014 yhteisöverokannan lasku oli 18,3 prosenttia.
Oikeasti
yhteisöveron lasku oli näin ollen kolmin- tai jopa nelinkertainen Strengellin väittämään
verrattuna. Oikea tieto siis erosi radikaalisti eli suuruusluokaltaan
perättömästä tiedosta.
Uusia
työpaikkoja koskevaa väitettä tarkasteltaessa suuruusluokkaero oikean ja väärän
tiedon välillä oli vieläkin isompi.
Esittäessään
Kela-maksun poistamista työnantajilta vuoden 2010 alusta Matti Vanhasen II hallitus
kertoi (HE 147/2009) VM:n arvioineen, että ”usean vuoden aikavälillä” maksun
poisto tukee työvoiman kysyntää ”yhteensä noin 10 000 hengellä”.
Kun Jyrki Kataisen
hallitus esitti (HE 50/2011 ja HE 130/2011) yhteisöverokannan alentamista 26,0
prosentista 24,5 prosenttiin, se ei sanonut alennuksen työllisyysvaikutuksista
mitään. Niiden täytyi kaiken järjen mukaan kuitenkin jäädä sittemmin toteutetun
paljon isomman veroalen vaikutuksia vähäisemmiksi.
Kun Kataisen hallitus
esitti yhteisöverokantaan peräti 4,5 prosenttiyksikön alea vuoden 2014 alusta, se
viittasi (HE 185/2013) VATT:n selvitykseen alennuksen vaikutuksista:
”Selvityksen mukaan työllisyys paranisi keskipitkällä aikavälillä noin 5 000–7
000 henkilöllä.”
Edellä
esitetyistä tiedoista voi nähdä, että Kela-maksun poiston ja yhteisöveroalen ”piti
tuoda” yhteensä enintään noin 20 000 uutta työpaikkaa keskipitkällä
aikavälillä. Strengellin perätön, kaiketi väärinkäsitykseen perustunut tieto
siis oli ainakin 10-kertainen oikeaan tietoon verrattuna.
Koska yllä
kuvatut kaksi asiavirhettä olivat mielestäni olennaisia ja korjausta vaativia
virheitä, pyysin KU:n toimitusta korjaamaan virheet (9.5. lähetetyn
korjauspyynnön teksti on kantelun kuittauksen perässä).
Kansan Uutisten
toimitus ei vastannut korjauspyyntöön eikä myöskään oikaissut virheitä. Jättämällä
pyynnöstä huolimatta korjaamatta olennaiset asiavirheet Kansan Uutiset rikkoi
hyvää journalistista tapaa.
Helsingissä 14.5.2016
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E
77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
KORJAUSPYYNTÖ
9. toukokuuta
2016 6.25
Markku Lehtola
Vastaanottaja:
sirpa.puhakka@kansanuutiset.fi
Kopio: ku@kansanuutiset.fi
”JHL äänestää kilpailukykysopimuksesta
-kirjoituksen (KU:n nettilehti 8.5.2016) virheitä koskeva korjauspyyntö
Hei,
JHL:n edustajiston
jäsen, pääluottamusmies Jarno Strengell nimesi kilpailukykysopimuksen yhdeksi
isoksi ongelmaksi sen, ettei siinä millään tavalla ohjata työnantajia
säästyneiden rahojen käytössä. Tämän todettuaan hän väitti:
”Rahat voidaan
jakaa osakkeenomistajille lisäosinkoina, kuten tapahtui vuosina 2012–2015
työnantajien kelamaksun poistuessa ja yhteisöveron laskiessa kuudella
prosentilla. Edellä mainitun piti tuoda 200 000 uutta työpaikkaa, mutta
työttömyys lisääntyi ja investointien määrä laski.”
Vuoden 2012
alussa yhteisöveroa alennettiin 26,0 %:sta 24,5 %:iin eli 1,5
prosenttiyksiköllä. Vuoden 2014 alusta yhteisövero laski edelleen 24,5 %:sta
20,0 %:iin eli 4,5 prosenttiyksiköllä.
Yhteensä 6,0
prosenttiyksikön lasku merkitsi sitä, että yhteisöveroa alennettiin vuodesta
2011 vuoteen 2014 kaikkiaan 23 %. Vuodesta 2012 vuoteen 2014 yhteisövero laski
18,3 %. Oikeasti yhteisövero siis laski moninkertaisesti kirjoittajan
väittämään 6 %:iin verrattuna.
Perätön oli
myös se kirjoittajan väite, että yhteisöveron laskun tai työanantajien
Kela-maksun poistamisen plus yhteisöveron laskun piti tuoda 200 000 uutta
työpaikkaa. Väite perustui kaiketi jonkinlaiseen väärinkäsitykseen.
Työministeri
Anni Sinnemäki totesi 12.11.2010 (vastaus kirjalliseen kysymykseen 876/2010)
hallituksen esitykseen viitaten, että Kela-maksun poistaminen vuoden 2010
alussa tukee työvoiman kysyntää usean vuoden aikavälillä yhteensä noin 10 000
hengellä.
Yhteisöveron
4,5 prosenttiyksikön laskun vuoden 2014 alusta VATT arvioi parantavan työllisyyttä
keskipitkällä aikavälillä 5 000–7 000 henkilöllä. Kaksi vuotta aiemmin
toteutetun 1,5 prosenttiyksikön laskun työllisyysvaikutuksista en löytänyt
arviota. Vaikutukset lienee arvioitu vähäisemmiksi kuin 2014 alussa toteutuneen
kolminkertaisen laskun vaikutukset.
Näiden
tietojen valossa on selvää, että kirjoittajan ”edellä mainitun piti tuoda 200
000 uutta työpaikkaa” -väite liioitteli valtavasti työnantajien Kela-maksun
poiston ja yhteisöveron kuuden prosenttiyksikön laskun vaikutusta.
Jarno Strengellin
perättömät väitteet olivat käsitykseni mukaan Journalistin ohjeiden 20. kohdan
tarkoittamia olennaisia asiavirheitä, jotka on syytä korjata viipymättä.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie 1
E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti