Kiky-sopimuksella ei pyritty parantamaan tuottavuutta
Työtuntien lisääminen ei paranna työn tuottavuutta
Ylen uutiset väitti nettisivuillaan 14.2.2017, että työaikaa pidentävällä kilpailukykysopimuksella oli tarkoitus parantaa tuottavuutta. Väite oli perätön.
Kiky-sopimuksessa ei sovittu mistään sellaisesta asiasta, joka voisi parantaa työn tuottavuutta. Siinä sovittiin työn hinnan laskemisesta, jotta yritysten kustannuskilpailukyky paranisi.
Tuottavuuden huippuasiantuntijoihin lukeutuva Etlan Mika Maliranta on jo vuosikymmen sitten korostanut, että työtuntien lisääminen ei paranna tuottavuutta. Sitä parannetaan aivan toisenlaisilla jutuilla.
Koska Yle ei suostunut korjaamaan asiavirhettään, lähetin 5.4. kantelun Julkisen sanan neuvostolle olennaisen virheen korjaamatta jättämisestä (JO 20). Julkaisen kantelun jo nyt Faktavahti-blogissa.
Ylen perätön väite on osa jo liki kaksi vuotta kerrottua, journalismin alennustilasta kielivää tarinaa, jossa yleisölle on välitetty toistuvasti virheellistä tietoa tuottavuudesta.
Suomalaisia sumuttanut tarina on lohduton ennen muuta siksi, että oikea tieto tuottavuudesta on niin tärkeä. Tuottavuuden kasvu nimittäin on vaikuttanut ja vaikuttaa vastakin ratkaisevasti suomalaisten elintason kehitykseen.
Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjola on laskenut, että vuosina 1900–2013 suomalaisten elintaso (bkt/asukas) on kasvanut 14-kertaiseksi. Näin upeasti on käynyt, vaikka tehtyjen työtuntien määrä asukasta kohti on vähentynyt samaan aikaan 10 prosenttia.
Miten tämä ihme oli mahdollinen? Ihmeen salaisuutena oli se, että työn tuottavuus (bkt/työtunti) kasvoi 1900-luvun alusta vuoteen 2013 peräti 16-kertaiseksi.
"Elintason kasvu on ollut työn tuottavuuden kasvun varassa", Pohjola huomauttaa Taloustieteen oppikirjassaan (2015, s. 157).
Väärinkäsitysten sylttytehdas?
Joku tutkiva toimittaja tai journalismin tutkija saisi selvittää, miten syntyi se mediassa kulovalkean tavoin levinnyt fataali väärinkäsitys, että työn tuottavuutta voisi parantaa työaikaa pidentämällä.
Tässä voin esittää vain pari yksityiskohtaa väärinkäsityksen varhaishistoriasta. Mutta sitä ennen on tarpeen muistuttaa siitä, mitä tuottavuus tarkoittaa.
Tuottavuus = Tuotos ÷ Panos
Työn tuottavuus tarkoittaa tuotoksen määrää työpanosta eli tehtyä työtuntia kohti. Suhdeluku kertoo siitä, montako hyödykettä tai paljonko euroina mitattua arvonlisää työntekijä saa tunnissa aikaan.
Heti kevään 2015 eduskuntavaalien jälkeen Juha Sipilä aloitti epäviralliset hallitustunnustelut. 22.4. Sipilä kertoi blogissaan siitä, miten nyt tarvitaan "vaikuttavia toimia kilpailukyvyn parantamiseksi".
Hän kertoi tavanneensa työmarkkinajärjestöjen edustajia ja esittäneensä järjestöjen vastattavaksi mm. tämän kysymyksen:
"Millä keinoilla saamme aikaan noin 5 %:n tuottavuushypyn suomalaisen työn, julkisen sektorin ja yritystoiminnan kilpailukyvyn parantamiseksi?"
Maanantaina 4.5.2015 iltapäivällä Ylen uutiset "tiesi", että yhteiskuntasopimuksesta käytävien neuvottelujen ilmapiiriä oli kuumentanut Juha Sipilän esitys työajan pidentämisestä.
Hetkeä myöhemmin mm. Kaleva siteerasi (julkaisemassaan STT:n jutussa) Ylen uutista ja kertoi, että "tuottavuuslisäystä haettaisiin lisäämällä vuosittaista työaikaa 100 tunnilla".
Elinkeinoelämän keskusliitto EK puolestaan julkaisi sivuillaan pian Kalevan uutisen jälkeen jutun, jossa toimitusjohtaja Jyri Häkämies kommentoi mm. Sipilän esittämää tuottavuuskysymystä.
"Häkämiehen mielestä tuottavuushypyn aikaansaaminen on Suomen kilpailukyvylle ykkösasioita. Elinkeinoelämän näkemyksen mukaan hyppyyn tarvitaan myös merkittävä työajan lisäys ilman kustannusten nousua", EK:n jutussa todettiin.
Ainakin näitä palasia tuottavuusväärinkäsityksen alkuhämärissä oli. Helsingin Sanomien pätevä taloustoimittaja Heikki Arola totta kai tunnisti oitis väärinkäsityksen.
Kerrottuaan ensin tiedoista, joiden mukaan esitys työajan pidentämisestä ei ollutkaan Juha Sipilän vaan ilmeisesti EK:n käsialaa, Arola kirjoitti 6.5.2015 Hesarissa näin:
"Voisiko sadan tunnin työajan pidennys johtaa Sipilän tavoittelemaan tuottavuuden kasvuun?
Tässä on sekoitettu toisiinsa tuottavuus ja tuotanto. Tuottavuus tarkoittaa työpanosta kohden aikaansaatua tavara- tai palvelusuoritetta. Jos työaikaa pidennetään, se ei paranna tuottavuutta, mutta se lisää tuotannon määrää ja kasvattaa bruttokansantuotetta."
Arolan urhea yritys torjua tuotannon ja tuottavuuden sekoittamisen väärinkäsitystä jäi ikävä kyllä vain yritykseksi. "Tuottavuushyppy" ja "tuottavuusloikka" olivat aivan liian kiihottavia, kiksejä tuottavia iskusanoja, ja toimittajien auktoriteettiusko pelottavan vahvaa, jopa sokeaa.
Niinpä onneton väärinkäsitys työajan pidentämisen avulla otettavasta "tuottavuusloikasta" levisi kuin influenssaepidemia. Epidemian levitessä kysyin tuon tuosta, miksi toimittajat eivät vaikkapa ikiomaa työtään ajatellen hahmota väärinkäsitystään.
Kun toimittajan työaikaa – vieläpä korvauksetta – pidennetään, niin mikä mekanismi muka voi saada aikaan sen, että hän alkaa tuottaa työtuntia kohti enemmän journalismia tai parempaa journalismia?
Kantelun kohteena olevaa Ylen uutisten perätöntä väitettä on syytä ihmetellä siksikin, että vain vähän aikaa ennen uutista oli julkaistu väitteen kyseenalaistavaa asiantuntijatietoa.
Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta julkaisi 2.2.2017 raporttinsa, joka sisälsi myös arvion tuottavuuden kehityksestä.
Vuonna 2016 tuottavuus työntekijää kohden kasvoi toimikunnan mukaan 0,6 prosenttia, mutta tänä vuonna tuottavuuden arvioidaan kasvavan enää vain 0,4 prosenttia.
Siis työaikaa pidentäneestä kiky-sopimuksesta huolimatta asiantuntijoiden iso joukko arvioi, että tuottavuus kasvaa tänä vuonna viimevuotista vähemmän. Yle puolestaan väitti, että kiky-sopimus työajan pidennyksineen kasvattaa tuottavuutta.
-----------------------------
Julkisen sanan
neuvosto
Fredrikinkatu 25
A 8
00120
Helsinki
Kantelu hyvän journalistisen tavan
rikkomisesta
Kantelun kohde
”Miten kiky-tunnit
tehdään sinun työpaikallasi?” -kirjoitus Ylen uutisten nettisivuilla 14.2.2017.
Kirjoituksen osoite netissä on http://yle.fi/uutiset/3-9457803 (tarkistettu 5.4.2017).
Kantelun perusteet
Kirjoituksessa
toimittaja Anne Ali-Hokka pyysi lukijoita kertomaan kiky-tuntien tekoa
koskevista kokemuksistaan. Samalla hän kysyi muun muassa, onko työteho
pidennetyn työajan ansiosta parantunut. Tähän tapaan hän pohjusti kysymystään:
”Työntekijät
ympäri Suomen puurtavat tänä vuonna 24 tuntia enemmän töitä samalla palkalla.
Tästä työmarkkinakeskusjärjestöt sopivat viime vuonna osana hallituksen ajamaa
kilpailukykysopimusta. Sopimuksella on
tarkoitus muun muassa parantaa
yritysten kilpailukykyä ja kasvattaa
tuottavuutta.”
Väite siitä,
että työaikaa pidentävällä kilpailukykysopimuksella on tarkoitus kasvattaa
tuottavuutta, oli perätön. Se johti lukijoita pahasti harhaan ja oli
olennainen, korjausta vaativa asiavirhe (JO 20).
Väitteen
virheellisyyden osoittavat monet tosiseikat. Yksi niistä on se, että 29.2.2016
solmitussa kilpailukykysopimuksessa ei mainita sanaakaan tuottavuuden
kasvattamisen tarkoituksesta. Edes tuottavuus-sanaa ei sopimuksesta löydy.
Valtiovarainministeriö
teki 1.3.2016 pika-arvion kiky-sopimuksen vaikutuksista. Laskelmiensa
lähtökohdaksi VM otti sen, että ”koko
kansantalouden keskimääräisen tuottavuuden oletetaan kehittyvän samalla tavoin
sekä peruslaskelmassa että toimenpidekokonaisuuden vaikutuksia kuvaavassa
skenaariossa”.
Jos
kiky-sopimuksen tarkoituksena oli parantaa tuottavuutta, sen olisi pitänyt
näkyä VM:n pika-arviossa, mutta se ei näkynyt mitenkään. Tuottavuuden oletettiin
kehittyvän samalla tavalla ennen kiky-sopimusta tehdyssä laskelmassa ja
kiky-sopimuksen vaikutuksia kuvaavassa skenaariossa.
VM on
pika-arvionsa jälkeenkin julkaissut laskelmia kiky-sopimuksen vaikutuksista.
Näitä laskelmia on tehnyt myös muun muassa Suomen Pankki. Missään
asiantuntija-arvioissa ei ole esitetty väitettä, jonka mukaan kiky-sopimus
parantaisi tuottavuutta.
Ylen uutisten
väitteen perättömyys käy ilmi myös siitä, miten hallitus esitteli pyrkimystään
15 prosentin kilpailukykyloikan aikaansaamiseksi. Pääministeri Juha Sipilä
kuvasi hallituksen ajattelutapaa 20.8.2015 pidetyssä tiedotustilaisuudessa
näin:
”Mehän
ajattelimme niin ja ajattelemme edelleenkin niin, että tää koostuu kolmesta
osasta tämä noin 15 prosentin kilpailukykyero, mikä meillä pääkilpailijamaihin
on tapahtunut, elikkä tällä yhteiskuntasopimuksella eli kustannuskilpailukyvyn
parantamisella noin 5 prosentin tavoite, sitten yksi siivu maltilliselle palkkaratkaisulle,
ja sitten vielä jää tekemistä yrityksiin ja yhteisöihin tuottavuuden
parantamiseksi.”
Hallituksen
kilpailukykypaketin ensimmäisenä osana siis oli yhteiskunta- eli
kilpailukykysopimus. Sen tarkoituksena oli alentaa työn hintaa.
Kilpailukykypaketin toiseksi osaksi pääministeri nimesi maltilliset
palkkaratkaisut; niistä järjestöjen oli määrä sopia.
Kilpailukykypaketin
kolmas osa koski työn tuottavuuden parantamista, ja se jäi, kuten Sipilä
totesi, yritysten ja yhteisöjen tehtäväksi. Niin sen tietysti pitikin jäädä.
Tuottavuutta ei nimittäin voi parantaa hallituksen ja järjestöjen sopimuksilla,
vaan tuottavuuden kasvun lähteet ovat muualla.
Aalto-yliopiston
taloustieteen professori Matti Pohjolan mukaan työn tuottavuuden kasvulle on
olemassa kolme lähdettä: teknologian kehitys, pääomavaltaistuminen eli
investoinnit koneisiin, laitteisiin ja rakenteisiin sekä kolmanneksi työvoiman
koulutustason nousu.
Pohjola on
osoittanut, että tärkein työn tuottavuuden kasvutekijöistä on teknologia eli
tieto siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä. Hallituksella ja
järjestöillä ei tällaista tietoa tietenkään ole.
Tietoa siitä,
miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä, on sen sijaan yrityksissä. Niissä
kehitetään teknologiaa työn tuottavuuden parantamiseksi eli otetaan käyttöön
uusia, työn tuottavuutta parantavia koneita ja laitteita sekä toimintatapoja.
Kiky-sopimuksessa
sovitun työajan pidentämisen tuottavuutta parantava vaikutus onkin ajatuksena
silkka väärinkäsitys.
Tuottavuuden
tutkijana tunnettu Etlan tutkimusjohtaja Mika Maliranta huomautti tuottavuuteen
liittyneistä väärinkäsityksistä Tilastokeskuksen Tieto & trendit -lehdessä
jo 12.12.2006:
”Tuottavuuden määritelmästä
nähdään suoraan, että yritys ei voi parantaa tuottavuuttaan alentamalla
palkkoja tai nostamalla tuotteiden hintaa. Myöskään työtuntien lisääminen ei
paranna tuottavuutta. Kannattavuus voi kyllä muuttua tuollaisten toimien
seurauksena.”
Tässä yhteydessä
on syytä muistuttaa, mitä tuottavuudella oikein tarkoitetaan. Malirannan mukaan
”tuottavuudella
tarkoitetaan tuotosmäärän ja panosmäärän välistä suhdetta”.
Pohjimmiltaan
tuottavuuden mittaamisessa on kyse fyysisistä määristä, kuten kappaleista tai
kilogrammoista. Tuottavuusmitat esitetään kuitenkin julkisuudessa usein rahamääräisinä
eli euroina.
Työn tuottavuus
tavataan julkisuudessa esittää suhdelukuna, jonka osoittajana on euroina
ilmaistu tuotos tai arvonlisä ja nimittäjänä tehdyt työtunnit.
Suhdeluvuista
tuotos ÷ työtunti ja arvonlisä ÷ työtunti voi heti nähdä, että jos työtuntien
määrää vain lisätään eikä tehdä tuottavuuden parantamiseksi mitään, tuottavuus
tuppaa heikentymään.
Tuotosta ja
arvonlisää voi työtuntia kohti kertyä aiempaa enemmän, eli työn tuottavuus voi
kasvaa, kun työntekijä saa käyttöönsä aiempaa tehokkaampia koneita ja laitteita
ja kun toimintatavat viritellään aiempaa fiksummiksi.
20.2.2017
lähetin korjauspyynnön Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnasta vastaavalle
päätoimittajalle Atte Jääskeläiselle. Korjauspyyntö on kantelun kuittauksen
perässä.
Jääskeläisen
sijaisena korjauspyyntöön vastasi 22.2.2017 Riitta Pihlajamäki ja ilmoitti
hylänneensä pyyntöni. Hylkäyspäätös on kantelun lopussa.
Päätöstään
Pihlajamäki perusteli lukuisilla lainauksilla ja viittauksilla, jotka hänen mielestään
osoittivat, että ”tuottavuuden parantaminen on ymmärretty kiky-keskustelussa
laajasti, yleisenä tavoitteena kohentaa kilpailukykyä”.
Perustellessaan
korjauspyynnön hylkäyspäätöstä väärinkäsityksiin perustuneilla lainauksilla ja
viittauksilla Pihlajamäki sivuutti sen tosiasian, että tuottavuuden
parantaminen on alusta asti ollut hallituksen kilpailukykypaketissa
kiky-sopimukseen kuulumaton, yrityksille ja yhteisöille jätetty tehtävä.
Koska Yleisradio
pyynnöstä huolimatta jätti korjaamatta olennaisen asiavirheen, se rikkoi hyvää
journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin julkitulon eli
23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa niissä on ollut kyse olennaisen asiavirheen
korjaamatta jättämisestä (JO 20).
Jokaisen noista karsintapäätöksistään
JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tulkitsematta lainkaan hyvää journalistista
tapaa. Sen sijaan hän on karsinut kunkin yksittäisen kantelun ikään kuin
”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016 päätöksiin asti karsintaperuste oli
tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016 JSN:n
puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa tekemääni kantelua ja perusteli kutakin
karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin
tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.
Testaaminen itsessään
ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media jättää
olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN aikoo
jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena, sen tulee
kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin ettei kantelulla
ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kanteluiden perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on edistää
hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto voi tulkita
tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän kantelun perusteella,
rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää journalistista tapaa vai
ei.
Koska kantelun
kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO 20), se mielestäni
rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä tarkoituksena on
se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja antaa
tiedotusvälineelle huomautuksen.
Tekemällä tästä
kantelusta JSN:n kotisivuilla ja tiedotusvälineessä julkaistavan langettavan päätöksen
neuvosto voi parhaiten toimia neuvostolle asetetun tehtävän mukaisesti ja tukea
median yleisölle tosi tärkeää hyvää journalistista tapaa.
Mutta siinäkin
tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon siitä,
millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä hyvän
journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin ”teknisin”
perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata lainkaan siitä,
saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai virheellistä tietoa. Tällainen
menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän ja tarkoituksen kannalta
absurdin tilanteen.
Jättämällä virheet
järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa siihen, ettei
JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse, ovatko ne
menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli JSN:n
puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille tilaisuuden
menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin toimimasta. JSN:n
mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat saman tien.
Helsingissä 5.4.2017
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E
77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
KORJAUSPYYNTÖ
20. helmikuuta
2017 8.04
Markku Lehtola
Vastaanottaja:
atte.jaaskelainen@yle.fi
Kopio: anne.ali-hokka@yle.fi,
yle.uutiset@yle.fi
”Miten kiky-tunnit
tehdään sinun työpaikallasi?” -kirjoituksen (Ylen uutisten nettilehti 14.2.) asiavirhettä
koskeva korjauspyyntö
Hei,
toimittaja
Anne Ali-Hokan kirjoituksessa kysyttiin lukijoilta muun muassa sitä, onko
työteho kilpailukykysopimuksessa sovitun työajan pidentämisen ansiosta heidän
mielestään parantunut.
Kysymystään
Ali-Hokka pohjusti tällaisella väitteellä: ”Sopimuksella on tarkoitus muun
muassa parantaa yritysten kilpailukykyä ja kasvattaa tuottavuutta.”
Väite siitä,
että kilpailukykysopimuksella on tarkoitus kasvattaa tuottavuutta, oli perätön,
ja se johti lukijoita harhaan tärkeässä yhteiskunnallisessa asiassa.
Perätön väite
oli olennainen asiavirhe, joten se on syytä korjata viipymättä (JO 20).
Kilpailukykysopimuksessa ei ole ollut lainkaan kyse tuottavuuden
kasvattamisesta.
Tuottavuus
tarkoittaa tuotosmäärän ja panosmäärän suhdetta, siis esimerkiksi sitä, montako
hilavitkutinta yritys saa aikaan tehtyä työtuntia kohti tai paljonko arvonlisää
syntyy työtuntia kohti.
Kiky-sopimuksessa
ja siinä sovitussa työajan pidentämisessä ansiotasoa muuttamatta puolestaan on
ollut ja on kyse aivan muusta eli työn hinnan alentamisesta ja yritysten
kustannuskilpailukyvyn parantamisesta sitä kautta.
Pääministeri
Juha Sipilän hallitus pyrki alusta asti saamaan aikaan 15 prosentin
”kilpailukykyloikan”. 20.8.2015 pidetyssä tiedotustilaisuudessa Sipilä kuvasi
hallituksensa ajattelutapaa näin:
”Mehän
ajattelimme niin ja ajattelemme edelleenkin niin, että tää koostuu kolmesta
osasta tämä noin 15 prosentin kilpailukykyero, mikä meilä pääkilpailijamaihin
on tapahtunut, elikkä tällä yhteiskuntasopimuksella eli kustannuskilpailukyvyn
parantamisella noin 5 prosentin tavoite, sitten yksi siivu maltilliselle
palkkaratkaisulle, ja sitten vielä jää tekemistä yrityksiin ja yhteisöihin
tuottavuuden parantamiseksi.”
Tuottavuuden
parantaminen siis oli hallituksen havittelemassa kolmiosaisessa "kilpailukykyloikassa”
se, joka jäi yritysten ja yhteisöjen loikattavaksi. Tuottavuuden
kasvattamisesta ei ollut määrä sopia hallituksen ja järjestöjen kesken, eikä
kilpailukykysopimuksessa tuottavuudesta sovittukaan mitään.
Tämä tosiasia
kävi hyvin ilmi myös siitä 1.3.2016 pika-arviosta, jonka valtiovarainministeriö
teki kiky-sopimuksessa 29.2.2016 sovittujen toimien vaikutuksista talouden
kehitykseen.
VM otti
laskelmiensa lähtökohdaksi sen, että ”koko kansantalouden keskimääräisen
tuottavuuden oletetaan kehittyvän samalla tavoin sekä peruslaskelmassa että
toimenpidekokonaisuuden vaikutuksia kuvaavassa skenaariossa”.
Jos
kiky-sopimuksella oli määrä kasvattaa tuottavuutta, kuten Ali-Hokka väitti, sen
olisi kaiketi tullut näkyä edes jollain lailla VM:n tekemässä pika-arviossa
tuottavuuden kehityksestä. Mutta VM siis arvioi, ettei sopimuksen
toimenpidekokonaisuus vaikuttanut tuottavuuteen millään lailla.
VM:n
ekonomistit olivat tietty hyvin perillä siitä, ettei tuottavuutta ylipäätään
ole mahdollista kasvattaa jollain hallituksen ja järjestöjen sopimuksilla.
Tuottavuuden kasvun lähteet nimittäin ovat muualla.
Aalto-yliopiston
taloustieteen professori Matti Pohjolan mukaan työn tuottavuuden kasvulle on
olemassa kolme lähdettä: teknologian kehitys, pääomavaltaistuminen eli
investoinnit koneisiin, laitteisiin ja rakenteisiin sekä kolmanneksi työvoiman
koulutustason nousu.
Pohjola on
osoittanut, että tärkein työn tuottavuuden kasvutekijöistä on teknologia eli
tieto siitä, miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä. Hallituksella ja
järjestöillä ei tällaista tietoa tietenkään ole.
Tietoa siitä,
miten raaka-aineista saadaan hyödykkeitä, on sen sijaan yrityksissä. Niissä
kehitetään teknologiaa työn tuottavuuden parantamiseksi eli otetaan käyttöön
uusia, työn tuottavuutta parantavia koneita ja laitteita sekä toimintatapoja.
Kiky-sopimuksessa
sovitun työajan pidentämisen tuottavuutta parantava vaikutus onkin ajatuksena
silkka väärinkäsitys. Tuottavuuden tutkijana tunnettu Etlan tutkimusjohtaja
Mika Maliranta huomautti tuottavuuteen liittyneistä väärinkäsityksistä
Tilastokeskuksen Tieto & trendit -lehdessä jo 12.12.2006:
”Tuottavuuden
määritelmästä nähdään suoraan, että yritys ei voi parantaa tuottavuuttaan
alentamalla palkkoja tai nostamalla tuotteiden hintaa. Myöskään työtuntien
lisääminen ei paranna tuottavuutta. Kannattavuus voi kyllä muuttua tuollaisten
toimien seurauksena.”
Väärinkäsitys
näkyi surullisella tavalla Anne Ali-Hokan 19.2.2017 kirjoituksessakin (”Kuusi
minuuttia päivässä – miksi kiky-sopimuksesta ei syntynyt tarinaa, joka
innostaisi yhteisiin talkoisiin?”), joka rakentui perättömällä tiedolla
pohjustettuun kysymykseen tulleista vastauksista.
19.2.
kirjoituksessa harhaanjohdetuksi tulleet ihmisparat pohtivat työajan
pidentämisen vaikutusta tuottavuuteen ikään kuin kiky-sopimuksessa olisi
sovittu tuottavuuden parantamisesta. Tällaisena kirjoitus oli jatkoa viisi
päivää aiemmin tapahtuneelle perättömän tiedon levittämiselle.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie 1
E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
KORJAUSPYYNNÖN HYLKÄYSPÄÄTÖS 22.2.2017
Vastaus Ylen
kiky-uutista koskevaan pyyntöönne
Hyvä Markku
Lehtola,
Kiinnititte
huomiota uutistemme verkkosivuilla käyttämäämme tuottavuus-sanaan, erityisesti
artikkelissa, jossa kerättiin yleisöltä kokemuksia kiky-sopimuksesta
käytännössä.
Tuossa Ylen
kyselyssä oli tarkoitus selvittää, miten kilpailukykysopimukseen liittynyt
työajan pidennys on käytännösssä vaikuttanut työpaikoilla. Avasimme
monimutkaista asiaa katsomalla sitä nimenomaan työntekijöiden näkökulmasta.
Tuottavuuden
ja kilpailukyvyn lisääminen ovat kulkeneet hallituksen tavoitelistalla alusta
lähtien käsi kädessä. Pääministeri Juha Sipilä kertoi ensin, että hallitus
tavoittelee tuottavuusloikkaa, ennen kuin vaihtoi termin kilpailukykyhyppyyn.
Myös suomen
kielen oikeaoppisuutta vaaliva Kotimaisten kielten keskus määrittelee
sivuillaan, että “Tuottavuusloikalla tarkoitetaan julkisten
palvelujen ja yksityisen sektorin tuottavuuden tuntuvaa lisäämistä.
Tuottavuusloikka yritetään saavuttaa esimerkiksi digitalisaation avulla sekä
vähentämällä byrokratiaa ja pidentämällä työaikaa”.
Hallituksen
työ- ja oikeusministeri Jari Lindström selitti 1.6.2016 eduskunnassa näin:
”Kilpailukykyä ja tuottavuuttahan tässä haetaan. Ja sitä, että ihmiset tekevät pidempää päivää, niin sitä pyritään
tällä asialla hakemaan.”
Esimerkiksi
Kuntatyönantaja ohjeisti kiky-sopimuksen synnyttyä asiasta näin:
“Kikyn mukaan
työaikaa pidennetään keskimäärin 24 tunnilla ansiotasoa muuttamatta esimerkiksi
kokonaisina päivinä. Pidentämisellä halutaan parantaa kilpailukykyä alentamalla
työnantajien työstä maksamia kustannuksia. Jokainen sopimusala neuvotteli itselleen
sopivimman tavan pidentää työaikaa. Pidentäminen koskee kaikkia
kilpailukykysopimuksen pohjalta sopimusratkaisunsa tehneitä toimialoja.
Kunta-alalla saatava hyöty on käytettävä tuottavuuden nostamiseen ja
palvelutuotantoon kuntalaisten hyväksi.”
Myös muut
ammattijärjestöt ja useat poliitikot ovat ymmärtäneet työajan pidentämisen
niin, että samalla on tavoiteltu myös tuottavuuden kasvattamista.
Ville
Niinistö: “Kuusi minuuttia lisää virastotyöaikaa tuskin nostaa julkisen
sektorin tuottavuutta, päinvastoin.”
Anna-Kaisa
Pekonen: “Kilpailukykysopimuksessa pidennetään työaikaa, mikä uhkaa laskea työn
tuottavuutta tehtyä työtuntia kohden, heikentää työllisyyttä sekä vähentää
työhyvinvointia.”
Akava:
“Keinotekoinen ylempien toimihenkilöiden määrääminen työpaikalle esimerkiksi
jonakin lauantaina ei johda työn tuottavuuden lisääntymiseen.”
Rakennusala
jäi varsinaisen kikyn ulkopuolelle, jolloin Rakennusteollisuuden johtaja Tapio
Kari ja Rakennusliiton toimitusjohtaja Matti Harjuniemi kommentoivat asiaa
näin:
”Rakennusliitto
oli tiukkana työajan pidennyksen suhteen, joten jouduimme miettimään muita
ratkaisuja. Ei se olisi palvellut ketään, jos tilanne olisi kärjistynyt.
Kilpailukykysopimus tavoittelee tuottavuuden parantamista, ja meidän
sopimuksemme tavoittelee samoin tuottavuuden parantamista, mutta eri
keinoilla”, Kari sanoo.
”Parempi saada
sopimus ajoissa kuin vääntää ja kääntää koko syksy ja alkutalvi. Tämä on
rakennusalan oma sovellus, joka oikeastaan vastaa pikemminkin keskitettyä
työmarkkinasopimusta. En usko, että kaavamaisilla työajan pidennyksillä ja
palkan leikkauksilla parannetaan tuottavuutta, kyllä se tehdään paljon
fiksummin työpaikoilla miettimällä toimintatapoja”, Harjuniemi sanoo.
Se, ettei
pidentynyt työaika välttämättä paranna tuottavuutta, näyttää myös Ylen kyselyn
vastausten perusteella oikealta johtopäätökseltä. Asiaa pohditaan nyt hyvin laajasti
muutenkin kuin Ylen kyselyssä, mm. tässä Ylempien toimihenkilöiden
luottamusmiehille tekemässä kyselyssä: https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ytn_kiky_kysely-61194
“Työajan
pidentämisen hinta oli kuitenkin YTN:n mukaan heikentynyt työilmapiiri, sillä
työehtosopimusaloilla peräti joka kolmas luottamusmies katsoi neuvottelujen
heikentäneen ilmapiiriä ylempien toimihenkilöiden ja johdon välillä.
– Tältä osin
kyselyn tuloksen pitäisi herättää yritysten johdossa miettimistä. Työaikaa
saatiin vaihtelevasti lisää, mutta mikä on tuottavuuden kasvun kokonaissaldo,
jos vaikutukset ilmapiiriin ovat näin suuret, YTN:n neuvottelupäällikkö Petteri
Oksa toteaa.”
Kuten yllä
olevat lainaukset ja viittaukset osoittavat, tuottavuuden parantaminen on
ymmärretty kiky-keskustelussa laajasti, yleisenä tavoitteena kohentaa
kilpailukykyä. Näin termin käyttäminen jutussamme ei ole väärin tai
harhaanjohtavaa.
Näillä
perustein hylkään oikaisuvaatimuksenne.
Kunnioittavasti
Riitta
Pihlajamäki
vastaavan
toimittajan sijainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti