lauantai 8. huhtikuuta 2017

Yle: "Kirkon vihkimistä koskevat säännökset eivät puhu sukupuolista"

Maaliskuun 11. päivänä Ylen uutiset haastatteli nettisivujensa jutussa Kai Sadinmaata, pappia, joka vastoin evankelisluterilaisen kirkon kantaa oli vihkinyt avioliittoon pari homoparia. Sadinmaa esitti jutussa tällaisen väitteen kirkkolaista:

”Joidenkin tulkintojen ja käsitysten mukaan nykyinen kirkkolaki jo oikeastaan sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen, eikä asiasta tarvitsisi tehdä erillistä päätöstä. Kirkkolaissa ei puhuta sukupuolista, vaan puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.”

Sadinmaa siis uskotteli lukijoille, että kirkkolaissa säädetään avioliittoon vihkimisestä, puhutaan kihlaparista sekä edellytetään avioliittoon vihittäviltä kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä. Erilaisia tulkintoja ja käsityksiä vain on, salliiko kirkkolaki samaa sukupuolta olevien vihkimisen.

Väitteellään kapinapappi Kai Sadinmaa johti jutun lukijoita pahemman kerran harhaan. Säännösten tie – kirkkolakeineen – kirkollisen vihkimisen kautta avioliiton vankilan oloihin on oikeasti aivan erilainen.



Kirkollista vihkimistä koskevien säännösten taustaksi on hyvä muistaa kaksi eduskunnan säätämän avioliittolain (13.6.1929/234) pykälää. Kopioin ne Finlexin palvelusta tähän sellaisenaan:

15 § (16.4.1987/411)
Vihkimisessä kihlakumppanien tulee samanaikaisesti olla läsnä. Kun kumpikin kihlakumppani on vastannut myöntävästi vihkijän hänelle tekemään kysymykseen, tahtooko hän mennä kihlakumppaninsa kanssa avioliittoon, vihkijä toteaa heidät aviopuolisoiksi.
16 § (16.4.1987/411)
Sen lisäksi, mitä vihkimisestä säädetään 15 §:ssä, kirkollisen vihkimisen muut ehdot ja muodot määrää se uskonnollinen yhdyskunta, jossa vihkiminen toimitetaan.
Avioliittolain 15 § säätää niistä vihkimistoimituksen minimivaatimuksista, joita pitää noudattaa myös kirkollisessa vihkimisessä. 
Kihlakumppanien pitää olla samaan aikaan läsnä toimituksessa, ja kummaltakin tivataan erikseen, tahtooko hän mennä avioliittoon kumppaninsa kanssa.

Avioliittolain 16 § antaa kirkolle itselleen oikeuden määrätä kirkollisen vihkimisen "muut ehdot ja muodot".  

Tämä pykälä ilmentää avioliittolaissa omaksuttua, uskonnonvapauteen pohjautuvaa periaatetta olla puuttumatta uskonnollisten yhdyskuntien opillisiin kysymyksiin avioliitosta.

Kun eduskunta hyväksyi sukupuolineutraalia avioliittoa koskevan lainmuutoksen, kirkolle kuuluvaan oikeuteen määrätä itse vihkimiskäytännöistään ei millään tavoin kajottukaan; tämä oli lainsäätäjän nimenomainen ja myös julki lausuttu tahto.

Kirkkolaissa (26.11.1993/1054) ei määrätä mitään avioliittoon vihkimisestä. Kirkkolaissa määrätään ainoastaan siitä, missä kirkollisista toimituksista määrätään. 

Kirkkolain 4 luvun 2 §:n 1 momentissa nimittäin säädetään, että kirkollisista toimituksista määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa. 

Kirkkojärjestyksen puolestaan antaa kirkolliskokous, ja kirkkojärjestyksen (1055/1993) 2 luvun 18 §:n 1 momentissa todetaan: 

”Kihlakumppanit vihitään kirkollisesti avioliittoon kirkkokäsikirjassa määrätyllä tavalla.”

Nyt olemme edenneet säännösten tietä lähes perille. Nyt tiedämme, että kirkolliseen avioliittoon vihkimisen tapa määrätään kirkkokäsikirjassa. Sitä tapaa ei siis määrätä kirkkolaissa.

Kirkon nettisivuilta saamme tietää, että kirkkokäsikirjaan sisältyy kirkolliskokouksen 8.11.2003 hyväksymä Kirkollisten toimitusten kirja.


Kirkollisten toimitusten kirjasta löytyy kirkollisen vihkimisen kaava. Kirjan sivulla 103 ovat ne avioliittolain 15 §:n edellyttämät pakolliset kysymykset kihlakumppaneille:

Pappi kysyy sulhaselta:


"Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnä ollessa kysyn sinulta, NN (koko nimi), tahdotko ottaa NN:n (koko nimi) aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?" 

Pappi kysyy morsiamelta:


"Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnä ollessa kysyn sinulta, NN (koko nimi), tahdotko ottaa NN:n (koko nimi) aviomieheksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?" 

Nämä kirkollisen vihkimisen kaavaan kuuluvat kysymykset eivät jätä erilaisille "tulkinnoille ja käsityksille" sijaa.

Kirkko on ennen avioliittolain muutosta halunnut, että sen papit vihkivät avioliittoon vain miehen ja naisen muodostamia pareja. Autonomiansa ansiosta kirkolla on oikeus edelleenkin haluta näin.

Kirkkohallituksen täysistunnossa 18.10.2016 hyväksytty kattava oikeudellinen selvitys avioliittolain muutoksen vaikutuksista kiteytti edellä kuvatun säännösten tien kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen tähän tapaan (s. 16):

"Papin vihkiessä kirkolliseen avioliittoon hänen velvollisuutenaan on noudattaa avioliittolain lisäksi kirkkolain 4 luvun 2 §:ssä ja kirkkojärjestyksen 2 luvun 18 §:ssä säädettyjä kirkollisen vihkimisen ehtoja ja muotoja. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen tulee toimittaa kirkkokäsikirjassa määrätyllä tavalla. Piispainkokous ja kirkolliskokouksen perustevaliokunta ovat katsoneet, että käsikirjan kysymykset sitovat toimituksen pappia eikä hän voi itsenäisesti muuttaa niiden sanamuotoa." 

Nyt kannattaa vertailla Ylen jutussa esitettyä väitettä yllä kuvattuun säännösten tiehen ja sen päätepisteestä ilmenevään kirkollisen vihkimisen tapaan.

Vertailu osoittaa uskoakseni jokaiselle, kuinka läpeensä valheellinen Ylen julkaisema väite oli. Vilpillinen väite oli totta kai myös olennainen virhe, joten pyysin Yleä korjaamaan virheensä.

Ylen uutisten vastaava päätoimittaja, varatuomari Atte Jääskeläinen hylkäsi korjauspyynnön. Päätöstään hän perusteli mm. väitteellä, että "kirkon vihkimistä koskevat säännökset eivät puhu sukupuolista".

Näin härskin vilpistelyn julkisen palvelun Ylen uutisista vastaava päätoimittaja sai aikaan "unohtamalla" tyystin sen, mitä kirkon vihkimistä koskevien säännösten päätepisteessä eli kirkkokäsikirjan vihkikaavassa kysytään kihlakumppaneilta.

Heiltä kysytään, "tahdotko ottaa NN:n aviovaimoksesi" ja "tahdotko ottaa NN:n aviomieheksesi". Ainakin vanhaan hyvään aikaan "aviovaimo" ja "aviomies" olivat kovinkin puhetta sukupuolista.

Koska Yle ei suostunut korjaamaan yleisöään harhaan johtanutta pahaa asiavirhettä, lähetin 7.4.2017 kantelun virheen korjaamatta jättämisestä JSN:lle.

Värkkäilin kantelun, vaikka on selvää, että puheenjohtaja Elina Grundström yleisön petkuttamisen linjalleen uskollisena karsii kantelun – tutkimatta lainkaan sen aiheellisuutta eli "teknisin" perustein.

Julkaisen kantelun, Ylelle esitetyn korjauspyynnön ja sen hylkäyspäätöksen Faktavahti-blogissani. Tapaus on kaikkiaan surullinen esimerkki vilpistelystä, johon luotettavuuttaan koko ajan mainostava perinteinen media yleisön oikeuksista piittaamatta sortuu.

Voi kysyä, joutuvatko vilpistelijät koskaan vastuuseen. Asiayhteyden takia päätin umpipakanana turvautua Dante Alighieriin ja hänen 1300-luvulta peräisin olevaan Jumalaiseen näytelmäänsä.

Tässä Domenico di Michelinon freskossa Dante pitää kädessään Jumalaista näytelmäänsä ja osoittaa toisella kädellään kohti helvetin sisäänkäyntiä, jossa syntisiä johdatetaan alas helvetin eri tasoille. 
Vilpillisille on Danten kuvaamassa helvetissä varattu paikka 8. piiristä, jossa on iso joukko "pahoja kuiluja". Sanojensa väärentäjät eli vilpistelijät pääsevät 10. kuiluun. Siellä kammottavat sairaudet runtelevat heidän ruumiitaan, jolloin lihasta nousee kamala löyhkä. Kyllä Dante Alighieri tiesi.

-----------------------------

Julkisen sanan neuvosto
Fredrikinkatu 25 A 8
00120 Helsinki


Kantelu hyvän journalistisen tavan rikkomisesta


Kantelun kohde

”Kasvokkain: Tappouhkauksia saanut pappi Kai Sadinmaa, miksi haluat vihkiä homopareja kirkon kiellosta huolimatta?” -juttu Ylen uutisten nettisivuilla 11.3.2017. Johan Jaakkolan jutun osoite netissä on http://yle.fi/uutiset/3-9500957 (tarkistettu 7.4.).
Kantelun perusteet

Jutussa haastateltu pappi Kai Sadinmaa kertoi haluavansa uskoa siihen, että samaa sukupuolta olevien vihkiminen avioliittoon hyväksytään vielä joskus virallisesti Suomen kirkossa. Tässä yhteydessä hän esitti väitteen:

”Joidenkin tulkintojen ja käsitysten mukaan nykyinen kirkkolaki jo oikeastaan sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen, eikä asiasta tarvitsisi tehdä erillistä päätöstä. Kirkkolaissa ei puhuta sukupuolista, vaan puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.”

Väite oli perätön ja johti harhaan lukijoita. Avioliittoon vihkimisestä ei määrätä kirkkolaissa, eikä kirkkolaissa puhuta mitään kihlaparista ja edellytetä kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä. Kirkkolaista esitetty perätön väite oli olennainen ja korjausta vaativa asiavirhe (JO 20).

Kirkkolain (26.11.1993/1054) 4 luvun 1 §:n mukaan seurakunta huolehtii kirkollisista toimituksista. Saman luvun 2 §:n 1 momentti kuuluu näin:

”Jumalanpalveluksista, sakramenteista ja kirkollisista toimituksista määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa. Tuomiokapituli antaa tarvittaessa niistä täydentäviä ohjeita.”

Kirkkolaissa ei määrätä mitään avioliittoon vihkimisestä. Kirkkolaissa määrätään vain siitä, missä kirkollisista toimituksista määrätään.

Kirkollisista toimituksista, kuten avioliittoon vihkimisestä, määrätään yllä siteeratun lakipykälän mukaan kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa.

Kirkkojärjestyksen (1055/1993) 2 luvun 18 §:n 1 momentissa todetaan: ”Kihlakumppanit vihitään kirkollisesti avioliittoon kirkkokäsikirjassa määrätyllä tavalla.”

Kirkolliseen avioliittoon vihkimisen tapa siis määrätään kirkkokäsikirjassa, jonka osana on kirkolliskokouksessa 8.11.2003 hyväksytty Kirkollisten toimitusten kirja.

Kirkollisten toimitusten kirja puolestaan sisältää kirkollisen vihkimisen kaavan. Se määrittelee kihlakumppanit yksiselitteisesti mieheksi ja naiseksi, morsiameksi ja sulhaseksi (s. 103).

Vihkimisen kaavan mukaan kihlakumppaneilta kysytään avioliittoon vihittäessä, tahdotko ottaa ”aviovaimoksesi” ja tahdotko ottaa ”aviomieheksesi”.

Avioliittoon vihkimisen kaavaa pohdittiin kirkolliskokouksessa vuonna 2014. Kokouksen perustevaliokunta korosti, että vihkikaavan kysymykset sitovat pappia. Hän ei voi itsenäisesti muuttaa niiden sanamuotoa. Saman asian on todennut myös piispainkokous.

Avioliittolain 16 § turvaa evankelisluterilaiselle kirkolle autonomian päättää itse vihkimiskäytännöstään. Kun sukupuolineutraalia avioliittolakia koskeva lainmuutos hyväksyttiin, tätä kirkolle kuuluvaa autonomiaa ei muutettu; se oli lainsäätäjän nimenomainen tahto.
Kirkon päättämä vihkimiskäytäntö on siten lainmuutoksen jälkeenkin se, että kirkollinen vihkiminen toimitetaan kirkkokäsikirjan määräämällä tavalla.
Kirkkohallituksen täysistunnon 18.10.2016 hyväksymä oikeudellinen selvitys avioliittolain muutoksen vaikutuksista (Kirkkohallituksen kirje 4/2016) ei jätä vähintäkään sijaa erilaisille tulkinnoille tai käsityksille:
Koska kirkolliset vihkimiset toimitetaan kirkkokäsikirjassa olevan kaavan mukaan, avioliittoon vihitään vain miehen ja naisen muodostamia pareja.
12.3.2017 lähetin Ylelle asiavirhettä koskevan korjauspyynnön. Se on kantelun kuittauksen perässä. 15.3.2017 päätoimittaja Atte Jääskeläinen päätti hylätä korjauspyyntöni. Päätös on kantelun lopussa.
Koska Yle pyynnöstä huolimatta jätti korjaamatta kirkkolakia koskeneen olennaisen virheen, se rikkoi hyvää journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja luonne

JSN:n puheenjohtaja on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin julkitulon eli 23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa niissä on ollut kyse olennaisen asiavirheen korjaamatta jättämisestä (JO 20).

Jokaisen noista karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tulkitsematta lainkaan hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on karsinut kunkin yksittäisen kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016 päätöksiin asti karsintaperuste oli tällainen:

”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn, koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”

21.12.2016 JSN:n puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa tekemääni kantelua ja perusteli kutakin karsintapäätöstään näin:

”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn, koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”

”Testaustarkoitus” on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.

Testaaminen itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä; testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.

”Testaustarkoitus” on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on aina pakostakin ikään kuin testi.

Kun media jättää olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä, pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen vastaisena.

Jos JSN aikoo jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena, sen tulee kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin ettei kantelulla ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.

JSN:n perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi, että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kanteluiden perusteella”.  

Tämän kantelun tarkoituksena on edistää hyvää journalistista tapaa. Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.

Neuvosto voi tulkita tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän kantelun perusteella, rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää journalistista tapaa vai ei.

Koska kantelun kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO 20), se mielestäni rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.

Tekemällä tästä kantelusta JSN:n kotisivuilla ja tiedotusvälineessä julkaistavan langettavan päätöksen neuvosto voi parhaiten toimia neuvostolle asetetun tehtävän mukaisesti ja tukea median yleisölle tosi tärkeää hyvää journalistista tapaa.

Mutta siinäkin tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon siitä, millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä hyvän journalistisen tavan vastaisena.

Jos JSN:n puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin ”teknisin” perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata lainkaan siitä, saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai virheellistä tietoa. Tällainen menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän ja tarkoituksen kannalta absurdin tilanteen.

Jättämällä virheet järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa siihen, ettei JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse, ovatko ne menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.

Mikäli JSN:n puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille tilaisuuden menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin toimimasta. JSN:n mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat saman tien.

Helsingissä 7.4.2017

Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola (at) gmail.com

KORJAUSPYYNTÖ

12. maaliskuuta 2017 10.00
Markku Lehtola
Vastaanottaja: johan.jaakkola@yle.fi
Kopio: yle.uutiset@yle.fi, atte.jaaskelainen@yle.fi
”Tappouhkauksia saanut pappi Kai Sadinmaa, miksi haluat vihkiä homopareja kirkon kiellosta huolimatta?” -jutun (Ylen uutisten nettisivut 11.3.) virhettä koskeva korjauspyyntö

Hei,

tekemäsi haastattelun lopussa Kai Sadinmaa kertoi haluavansa uskoa, että homoparien vihkiminen avioliittoon hyväksytään vielä joskus virallisesti Suomen kirkossa. Tässä yhteydessä hän esitti seuraavanlaiset väitteet:

”Joidenkin tulkintojen ja käsitysten mukaan nykyinen kirkkolaki jo oikeastaan sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen, eikä asiasta tarvitsisi tehdä erillistä päätöstä. Kirkkolaissa ei puhuta sukupuolista, vaan puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.”

Väitteillään Sadinmaa johti pahasti harhaan kaikkia niitä lukijoita, jotka eivät ole perillä avioliittoon vihkimistä koskevasta lainsäädännöstä. Vastoin tosiasioita hän nimittäin uskotteli lukijoille, että vihkimisestä määrättäisiin kirkkolaissa.

Kirkkolain (26.11.1993/1054) 4. luvun 2. pykälän 1. momentissa todetaan: ”Jumalanpalveluksista, sakramenteista ja kirkollisista toimituksista määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa.” 

Sadinmaan mainitsemia ”joidenkin” tulkintoja ja käsityksiä kirkkolaista on viljelty ahkerasti Kirkko ja kaupunki -tyylisessä asianajopropagandassa. Väite, että kirkkolaissa ”puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä”, on joka tapauksessa täysin perätön. 

Olennainen asiavirhe on syytä korjata viipymättä (JO 20). 

Tervehdyksin

Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com

KORJAUSPYYNNÖN HYLKÄYSPÄÄTÖS 15.3.2017

Hyvä Markku Lehtola

Vaaditte oikaisua juttuumme, jossa Kai Sadinmaa ottaa kantaa samaa sukupuolta olevien vihkimiseen.

Sadinmaa sanoo, että ”Joidenkin tulkintojen ja käsitysten mukaan nykyinen kirkkolaki jo oikeastaan sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen, eikä asiasta tarvitsisi tehdä erillistä päätöstä. Kirkkolaissa ei puhuta sukupuolista, vaan puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.”

1.3.2017 voimaan astuneiden avioliittolain muutosten myötä avioliitto on mahdollista myös samaa sukupuolta olevien henkilöiden kesken. Kirkon kanta kirkkolain  tulkintaan samaa sukupuolta olevien vihkimisestä on yhä auki, ja kirkon piirissä käydään aiheesta nyt kiivasta keskustelua.

Sadinmaa nimenomaan kommentissaan sanoo, että joidenkin tulkintojen mukaan  kirkkolaki oikeastaan jo nyt sallii vihkimisen. Sadinmaan voidaan tässä katsoa viittaavan kirkkolaista puhuessaan myös kirkkolaissa mainittuihin alempiin säädöksiin, siis koko lainsäädäntöön,  kuten kirkkojärjestykseen ja kirkkokäsikirjaan, jotka käytännössä säätelevät ja ohjeistavat vihkitoimitusta.

Kirkkolain 1.2 §:n mukaan ”kirkon hallinnosta säädetään tarkemmin kirkkojärjestyksessä, jossa annetaan määräyksiä myös kirkon toiminnasta”. Kirkkojärjestys sanoo avioliittoon vihkimisestä, että “Kihlakumppanit vihitään kirkollisesti avioliittoon kirkkokäsikirjassa määrätyllä tavalla. Vihkimisen toimittaa pappi. Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.” Siis kirkon vihkimistä koskevat säännökset eivät puhu sukupuolista, mitä Sadinmaa haluaa korostaa.

Sadinmaalla on asemansa puolesta myös oikeus tuoda julki tulkinta, joka joidenkin mielestä voi olla ristiriitainen. Tämä kertoo jännitteestä, jonka uusi avioliittolaki on kirkon sisällä herättänyt. Meillä tiedotusvälineenä on oikeus antaa tilaa erilaisille tulkinnoille.

Jutussamme ei ole asiavirhettä.
Näillä perustein hylkään oikaisupyyntönne

Kunnioittavasti
Atte Jääskeläinen
vastaava päätoimittaja

Uutiset ja Ajankohtaistoiminta, Yle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti