Hesari sumuttaa lukijoitaan itsepintaisesti onnellisuusraportista
HS:n raportointi siitä, millä perusteella 156 maata rankattiin The World Happiness Report 2018 -vertailussa, kertoo karua kieltä "vastuullisen" journalismin arjesta.
Kahteen otteeseen – 21.3. ja 24.3. – lehti tarjosi lukijoilleen täysin virheellisen tiedon siitä, miten meitä suomalaisia mairitellut vertailu syntyi.
Fataaleja virheitään HS ei pyynnöstä huolimatta suostunut korjaamaan, minkä takia lähetin lehden menettelystä 3.4. kantelut Julkisen sanan neuvostolle.
Olen kirjoitellut asiasta blogin aiemmissa postauksissa 23.3. ja 3.4. Ne voi ja kannattaa lukea tästä ja tästä.
Kantelut löytyvät 3.4. postauksesta. Siinä kerron myös siitä, miten maan ykköslehti vuosia sitten sepitti uutiset semmoisesta OECD:n vertailusta, jota ei ollut olemassakaan.
6.4. HS levitti uudemman kerran perätöntä tietoa tuoreen onnellisuusvertailun perusteista. Niin se teki, vaikka oli jo 26.3. saanut oikean tiedon siitä, millä perusteella maat vertailussa rankattiin.
Nytkään lehti ei piitannut lukijoidensa oikeudesta saada oikeaa tietoa, vaan jätti nolon asiavirheen korjaamatta. Niinpä oli taas pakko kannella HS:n menettelystä.
Lähetin kantelun JSN:lle aiemmin tänään, vaikka tiedän, ettei se välitä HS:n lukijoiden sumutuksesta eikä ota kantelua käsiteltäväkseen. Porttikielto pitää, voi hyvin ja täyttää kesällä jo kaksi vuotta.
–––––––––––––––––––
Julkisen
sanan neuvosto
Fredrikinkatu
25 A 8
00120
Helsinki
Kantelu hyvän journalistisen tavan
rikkomisesta
Kantelun kohde
Opetusneuvos
Veikko Pöyhösen kirjoitus ”Olemmeko
onnellisia suomalaisia?” (Helsingin Sanomien nettilehti 6.4.2018). Kirjoituksen
osoite netissä on https://www.hs.fi/paivanlehti/06042018/art-2000005630302.html
(tarkistettu 16.4.2018).
Kantelun perusteet
Opetusneuvos
Veikko Pöyhönen kertoi The World Happiness Report 2018 -vertailusta, jonka
mukaan Suomessa elävät maailman onnellisimmat ihmiset.
Hän
kertoi, että vertailussa oli peräti 156 maata ja esitti tällaisen väitteen
siitä, miten onnellisuutta oli vertailussa mitattu:
”Mittareina olivat muun muassa
yhteiskunnan tuki, kansalaisvapaudet, eliniänodote sekä hallinnon ja
liike-elämän luotettavuus.”
Väite,
että onnellisuuden mittareina olivat raportissa kirjoittajan toteamat ”hyvinvointivaltion
ulkoiset mittarit”, oli perätön ja johti lehden lukijoita pahasti harhaan. Kyseessä
oli olennainen asiavirhe, joka lehden tuli korjata viipymättä (JO 20).
156 maan
rankkaus on onnellisuusraportissa luvun 2 kuvana 2.2 (s. 20–22). Raportin
sivulla 18 kerrotaan, miten maiden järjestys lukuarvoineen oli syntynyt.
”Figure 2.2
(below) shows the average ladder score (the average answer to the Cantril
ladder question, asking people to evaluate the quality of their current lives
on a scale of 0 to 10) for each country, averaged over the years 2015–2017.”
Ranking
siis perustui kyselyistä saatuihin, lukuarvoina esitettyihin tuloksiin. Kyselyissä
eri maissa asuvia ihmisiä oli pyydetty antamaan oman elämänsä yleiselle
laadulle pisteet 0–10-asteikolla.
Raportin sivulla 18 tästä tosiasiasta todettiin
yksiselitteisesti: ”The rankings in
Figure 2.2 depend only on the average Cantril ladder scores reported by the
respondents.”
Kirjoittajan
toteamilla hyvinvointivaltion ulkoisilla mittareilla onnellisuutta ei mitattu.
Raportissa mainituilla, hyvinvointivaltioonkin liittyvillä tekijöillä –
elintasolla, sosiaalisella tuella, terveen elinajan odotteella, elämän
valintojen sosiaalisella vapaudella, anteliaisuudella ja korruptiolla – oli
aivan eri rooli.
Nämä
tekijät esitettiin rankkauskuviossa 2.2 värikkäinä palkkeina. Ja tekijöiden
rooli oli se, että niiden avulla tutkijat yrittivät etsiä selityksiä niille
pisteille, joita kunkin maan vastaajat olivat kyselyissä antaneet oman elämänsä
yleiselle laadulle:
”Each of these bars is divided into seven segments,
showing our research efforts to find possible sources for the ladder levels.
The first six sub-bars show how much each of the six key variables is
calculated to contribute to that country’s ladder score, relative to that in a
hypothetical country called Dystopia.”
6.4.2018
lähetin HS:n päätoimittajalle (ja tiedoksi mielipidesivun toimitukselle)
korjauspyynnön. Se on kantelun lopussa.
Pyynnöstä
huolimatta Helsingin Sanomat jätti korjaamatta olennaisen virheen ja rikkoi
siten hyvää journalistista tapaa (JO 20).
HS:n
menettely osoitti tässä tapauksessa erityistä piittaamattomuutta lukijoiden
oikeudesta saada oikeaa tietoa.
Kuten 3.4.
tekemäni kantelun liitteenä olevasta korjauspyynnöstä käy ilmi, HS:n toimitus
oli jo 26.3.2018 saanut paikkansapitävän tiedon siitä, mihin
onnellisuusraportin rankkaus perustui.
Kantelun tarkoitus ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja Elina Grundström on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin
julkitulon eli 23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa näissä kanteluissa
on ollut kysymys siitä, että tiedotusväline on pyynnöstä huolimatta jättänyt olennaisen
asiavirheen korjaamatta (JO 20).
Jokaisen näistä
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tutkimatta kantelun
asiasisältöä ja tulkitsematta hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on
karsinut kunkin kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016
päätöksiin asti karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn,
koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016
JSN:n puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa 2016 tekemääni kantelua ja
perusteli kutakin karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin
tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.
Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media
jättää olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN
aikoo jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena,
sen tulee kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin
ettei kantelulla ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kantelujen perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on
edistää hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto
voi tulkita tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän
kantelun perusteella, rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää
journalistista tapaa vai ei.
Koska
kantelun kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO
20), se mielestäni rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä
tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja
antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.
Mutta
siinäkin tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon
siitä, millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä
hyvän journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin
”teknisin” perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata
lainkaan siitä, saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai
virheellistä tietoa. Tällainen menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän
ja tarkoituksen kannalta absurdin tilanteen.
Jättämällä
virheet järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa
siihen, ettei JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse,
ovatko ne menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli
JSN:n puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille
tilaisuuden menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin
toimimasta. JSN:n mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat
saman tien.
Vahingot
itsesääntelyn piittaamattomasta toiminnasta kärsii yleisö, joka maksaa koko
medialystin joukkotiedotustalouden ensimmäisen ja toisen kierron kautta.
Helsingissä
16.4.2018
Markku
Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie
1 E 77
00310
Helsinki
040 512
2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
Korjauspyyntö
6. huhtikuuta
2018 klo 12.52
Markku Lehtola
”Olemmeko
onnellisia suomalaisia?”-kirjoituksen (HS:n nettisivut 6.4.) asiavirhettä
koskeva korjauspyyntö
Vastaanottaja:
kaius.niemi@hs.fi
Kopio: hs.mielipide@hs.fi
Hei,
lehtesi julkaisemassa
kirjoituksessa opetusneuvos Veikko Pöyhönen väittää äskettäin julkaistun
onnellisuusraportin vertailun perustuvan ”lähinnä hyvinvointivaltion
ulkoisiin mittareihin”.
Hänen mukaansa ”mittareina
olivat muun muassa yhteiskunnan tuki, kansalaisvapaudet, eliniänodote sekä
hallinnon ja liike-elämän luotettavuus”.
Rovasti Pöyhösen väite
siitä, mihin The World Happiness Report 2018 -selvityksen vertailu perustui,
oli perätön ja johti HS:n lukijoita pahasti harhaan. Olennainen asiavirhe on
syytä korjata viipymättä (JO 20).
Kuten selvityksessä
todetaan, 156 maan rankkaus perustui vertailussa pelkästään yhteen eri maiden
asukkaille kyselyissä esitettyyn, ns. Cantril ladder -kysymykseen annettuihin
vastauksiin eli vastaajien antamiin pisteisiin.
Rankkaus on esitetty
selvityksen luvussa 2 kuvana 2.2, ja näin tutkijat rankkauksen rakentumisesta
huomauttivat: ”The rankings in Figure 2.2 depend only on the average Cantril
ladder scores reported by the respondents.”
Raportissa mainituilla,
hyvinvointivaltioonkin liittyvillä tekijöillä – elintasolla, sosiaalisella
tuella, terveen elinajan odotteella, elämän valintojen sosiaalisella
vapaudella, anteliaisuudella ja korruptiolla – onnellisuutta ei mitattu. Näiden
tekijöiden rooli raportissa oli jotain aivan muuta.
Kyseiset tekijät
esitettiin rankkauskuviossa 2.2 värikkäinä palkkeina. Ja tekijöiden rooli oli
se, että niiden avulla tutkijat pyrkivät etsimään mahdollisia selityksiä niille
pisteille, joita kunkin maan vastaajat olivat kyselyissä antaneet oman elämänsä
yleiselle laadulle:
”Each of these bars is divided into seven segments,
showing our research efforts to find possible sources for the ladder levels.
The first six sub-bars show how much each of the six key variables is
calculated to contribute to that country’s ladder score, relative to that in a
hypothetical country called Dystopia.”
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti