Keskisuomalaisen päätoimittaja laski luikuria palkkatulojen verotuksesta
"Palkkatulojen verotus on Suomessa kiristynyt kolmessa vuosikymmenessä melkoisesti", vätti Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola 5.1.2018 lehtensä nettisivuilla.
Ärhäkän, ideologisesta näkövammasta kielivän "Palkat nousevat ja kunnat rohmuavat" -kirjoituksen voi lukea tästä.
Keskisuomalaisen lukijat eivät vieläkään tiedä, että sanomalehtien ulkoasusta väitellyt filosofian tohtori Mervola laski luikuria. Näin siitä syystä, että hän jätti pahan asiavirheensä oikaisematta.
Päätin lopulta kannella virheen oikaisematta jättämisestä Julkisen sanan neuvostolle, JSN:n 50-vuotisjuhlavuoden Vastuullisen journalismin kampanjan merkeissä, totta kai. Kantelun voi lukea postauksen lopusta.
Edistääkseni jännää kampanjaa muistutan tässäkin toimittajien ja median heimoyhteisön viehkosta symbolista, toteemista, joka pitää koossa heimon myyttejä. Muistathan sinäkin palvoa tätä merkkiä:
Virallista tietoa tästä totuutta ja eettisyyttä tihkuvasta merkistä ja juhlivan mediakansan kampanjasta löydät kampanjan "kodista" eli verkkosivustolta www.vastuullistajournalismia.fi.
"Sivustolla kerrotaan myös siitä, ettei vastuullinen journalismi ole aina täysin virheetöntä, mutta se myöntää virheensä reilusti ja korjaa ne", JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström valistaa neuvoston sivuilla 12.3. julkaistussa uutisessa. Näin se menee, virallisen selityksen mukaan.
Mutta palataanpa vielä tarkastelemaan päätoimittaja Pekka Mervolan väitettä, jonka mukaan siis "palkkatulojen verotus on Suomessa kiristynyt kolmessa vuosikymmenessä melkoisesti".
Tarkastelun tueksi tarjoan ensinnäkin kahta grafiikkaa, joiden tietojen lähteenä ovat Veronmaksajain Keskusliiton tilastot.
Ensimmäinen kuvio löytyy Elinkeinoelämän valtuuskunnan eli Evan Verojen kirjan 2. painoksesta sivulta 27. Kyseinen teos näkyy päivätyn Evan sivuilla 18.8.2015.
Ainakin tarkkanäköiset havaitsevat grafiikasta sen, että palkansaajien tuloveroasteet olivat 1980-luvulla tylymmät kuin vuonna 2013, johon kuvion käppyrät päättyvät.
Toinen kuvio sitä selittävine teksteineen puolestaan löytyy Veronmaksajain Keskusliiton nettisivuilta. Tämän grafiikan tiedot ulottuvat aina vuoteen 2017 asti.
Yhdessä nämä kaksi kuviota nähdäkseni osoittavat, jos luotamme Veronmaksajain tietoihin, että vastoin Mervolan väitettä palkansaajien tuloverotus on keventynyt kolmessa vuosikymmenessä.
Vastaansanomatonta tietoa palkansaajien tuloverotuksen kevenemisestä viime vuosikymmeninä tarjoaa nähdäkseni myös Juhani Turkkilan väitös vuodelta 2011. Väitöksen julkaisi silloin ETLA.
Turkkilan väitöksen pitäisi avautua luettavaksi tästä. Esimerkiksi väitöksen sivulla 274 julkaistu taulukko kertoo, miten reaalisen veroasteen indeksi laski vuoden 1980-luvun lopulta vuoteen 2008.
Palkkatulojen verotus siis keveni, eikä se vuodesta 2008 näihin päiviin asti ole kiristynyt niin paljon, että koko kuva verotuksen kevenemisestä siitä muuksi muuttuisi.
Pekka Mervolan kirjoitukseen tutustuneille haluan vielä muistuttaa siitä, että kun hän kirjoitti kuntaveron prosenteista, ne olivat vain nimellisiä lukuja.
Mitään hän ei kirjoittanut kuntaverotuksen efektiivisistä veroasteista, jotka ottavat huomioon myös kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset.
Efektiivinen veroaste, josta media vain ani harvoin uutisoi, tarkoittaa tosiasiassa maksuunpantujen verojen suhdetta tuloihin.
Kuntaliiton tiedot efektiivisistä veroasteista ulottuvat vain vuoteen 1993, mutta luvut ovat paljon puhuvia.
Kun koko maan keskimääräinen kuntaveroprosentti vuonna 1993 oli 17,20, niin efektiivinen veroaste oli vain 13,75. Vuoden 2018 vastaavat luvut ovat 19,86 ja 14,40.
Neljännesvuosisadan aikana efektiivinen veroaste siis nousi kunnallisverotuksessa vain 0,65 prosenttiyksikköä eli paljon vähemmän kuin nimelliset kuntaveroprosentit keskimäärin.
–––––––––––––––––––
Julkisen
sanan neuvosto
Fredrikinkatu
25 A 8
00120
Helsinki
Kantelu hyvän
journalistisen tavan rikkomisesta
Kantelun kohde
Päätoimittaja
Pekka Mervolan Nimellä-kirjoitus ”Palkat nousevat
ja kunnat rohmuavat” (Keskisuomalaisen nettilehti 5.1.2018). Kirjoituksen
osoite netissä on https://www.ksml.fi/paakirjoitus/nimella/Palkat-nousevat-ja-kunnat-rohmuavat/1091072 (tarkistettu
14.3.2018).
Kantelun perusteet
Keskisuomalaisen
vastaava päätoimittaja Pekka Mervola totesi kirjoituksessaan, että palkat ovat
nousseet viime vuosikymmeninä. Osa palkkojen noususta oli hänen mukaansa
kuitenkin jäänyt ”yhdelle rohmulle” eli kunnille.
Tässä
yhteydessä Mervola väitti: ”Palkkatulojen verotus on Suomessa kiristynyt kolmessa vuosikymmenessä
melkoisesti.”
Väite
palkkatulojen verotuksen kiristymisestä kolmessa vuosikymmenessä melkoisesti
oli perätön. Virheellinen tieto yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta johti
lukijoita harhaan ja oli oikaisua vaativa olennainen asiavirhe (JO 20).
Tosiasiassa
palkkatulojen verotus Suomessa on kolmessa vuosikymmenessä lieventynyt
selvästi. Tämä käy hyvin ilmi vaikkapa Veronmaksajain Keskusliiton tietoihin
perustuvasta grafiikasta, jonka EVA julkaisi 18.8.2015 Verojen kirjan 2.
painoksessa sivulla 27.
”Pieni-,
keski- ja suurituloisen palkansaajan tuloveroasteet 1980–2013” -grafiikka on
kantelun lopussa. EVA:n Verojen kirjan nettiosoite on: http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2015/08/EVA_Fakta_Verojen_kirja_2_painos.pdf.
Veronmaksajain
sivuilla 22.12.2017 julkaistun, palkansaajan tuloveroprosentin kehitystä
kuvaavan grafiikan tiedot ulottuvat vuoteen 2017. Tiedot täydentävät Verojen
kirjan kuvaa ja tukevat sitä päätelmää, että palkkatulojen verotus on Suomessa
kiristymisen sijasta päinvastoin lieventynyt kolmessa vuosikymmenessä.
Palkansaajan
tuloveroprosentin kehitys -grafiikka ja sitä selittävä teksti löytyy netistä
osoitteesta https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprosentin-kehitys/.
Palkkatulojen
verotuksen keveneminen viime vuosikymmeninä käy hyvin ilmi myös Juhani
Turkkilan väitöksestä ”Tuloverotuksen reaalinen muuttuminen Suomessa” (ETLA, 2011).
Turkkilan
väitöksen sivulla 274 julkaistu taulukko osoittaa, että kolme vuosikymmentä
sitten vuonna 1988 reaalisen veroasteen indeksi oli 147,6, mutta vuonna 2008
enää 106,6.
Tuloverotus
siis keveni reilusti 1980-luvun lopulta 2000-luvun ensikymmenen lopulle
tultaessa, ja Veronmaksajain yllä mainitut tiedot osoittavat, että
palkkatulojen verotus on yhä selvästi lievempää kuin 1980-luvun lopulla.
ETLA:n
julkaisema Juhani Turkkilan väitöstutkimus vuodelta 2011 löytyy netistä
osoitteesta https://www.etla.fi/wp-content/uploads/A46.pdf.
Heti Pekka
Mervolan kirjoituksen ilmestyttyä 5.1.2018 lähetin KSML:n toimitukselle
asiavirheen korjausta koskevan oikaisupyynnön. Se on kantelun kuittauksen
perässä.
Mervola
vastasi korjauspyyntööni vielä samana päivänä ja kiitti ”viestistä”. Olennaisen
virheen lehti kuitenkin jätti korjaamatta ja rikkoi sen vuoksi hyvää
journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus
ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja Elina Grundström on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin julkitulon
eli 23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa näissä kanteluissa on ollut
kysymys siitä, että tiedotusväline on pyynnöstä huolimatta jättänyt olennaisen
asiavirheen korjaamatta (JO 20).
Jokaisen näistä
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tutkimatta kantelun
asiasisältöä ja tulkitsematta hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on
karsinut kunkin kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016
päätöksiin asti karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016
JSN:n puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa 2016 tekemääni kantelua ja
perusteli kutakin karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin
tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.
Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media
jättää olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN
aikoo jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena,
sen tulee kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin
ettei kantelulla ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kantelujen perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on
edistää hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto
voi tulkita tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän
kantelun perusteella, rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää
journalistista tapaa vai ei.
Koska
kantelun kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO
20), se mielestäni rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä
tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja
antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.
Mutta
siinäkin tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon
siitä, millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä
hyvän journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin
”teknisin” perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata
lainkaan siitä, saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai
virheellistä tietoa. Tällainen menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän
ja tarkoituksen kannalta absurdin tilanteen.
Jättämällä
virheet järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa
siihen, ettei JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse,
ovatko ne menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli
JSN:n puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille
tilaisuuden menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin
toimimasta. JSN:n mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat
saman tien.
Vahingot
itsesääntelyn piittaamattomasta toiminnasta kärsii yleisö, joka maksaa koko
medialystin joukkotiedotustalouden ensimmäisen ja toisen kierron kautta.
Helsingissä
14.3.2018
Markku
Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie
1 E 77
00310
Helsinki
040 512
2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
Korjauspyyntö
5. tammikuuta
2018 klo 9.44
Markku Lehtola
”Palkat nousevat
ja kunnat rohmuavat” -kirjoituksen (KSML:n nettilehti 5.1.) asiavirhettä
koskeva korjauspyyntö
Vastaanottaja:
pekka.mervola@keskisuomalainen.fi
Kopio: talous@keskisuomalainen.fi,
uutiset@keskisuomalainen.fi
Hei,
väitit
kirjoituksessasi, että ”palkkatulojen verotus on Suomessa kiristynyt
kolmessa vuosikymmenessä melkoisesti”. Väite on perätön ja johtaa
Keskisuomalaisen lukijoita pahasti harhaan. Olennainen asiavirhe on syytä
korjata viipymättä (JO 20).
Väitteen
virheellisyys käy hyvin ilmi, kun tarkastelee esimerkiksi seuraavaa kahta
lähdettä: Juhani Turkkilan väitöstä ”Tuloverotuksen reaalinen muuttuminen
Suomessa” (ETLA, 2011) ja 22.12.2017 päivitettyä ”Palkansaajan
tuloveroprosentin kehitys” -laskelmaa Veronmaksajien sivuilla.
Lähteiden
nettiosoitteet ovat: https://www.etla.fi/wp-content/uploads/A46.pdf ja https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprosentin-kehitys/.
Turkkilan
väitöksessään kehittämä ”reaalitulon veroasteen indeksi” kuvaa sitä, millä
tavalla luonnollisten henkilöiden tuloverotus on reaalisesti muuttunut
vuosittain. Indeksissä yhdistyvät veroasteikkoindeksi, kunnallisen
tuloverotuksen indeksi sekä vähennysindeksi (ks. s. 152).
Väitöksen
sivulla 274 julkaistun taulukon mukaan kolme vuosikymmentä sitten vuonna 1988
reaalisen veroasteen indeksi oli 147,6, mutta vuonna 2008 enää 106,6. Melkoisen
kiristymisen sijasta verotus oli vuoteen 2008 mennessä lieventynyt reilusti.
Vuodesta
1991 alkavan Veronmaksajien laskelman sanoma on aivan sama. Kuvion punainen,
toiseksi alin käyrä kuvaa keskituloista kokoaikaista työtä tekevää palkansaajaa
(3 371 €/kk) ja osoittaa palkkatulojen verotuksen keventyneen 1990-luvun
alusta.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti