Jo joutui uskonnonvapauden loukkausten aika?
Pari viikkoa sitten, 20.5.2018 Hufvudstadsbladet julkaisi Juristi vastaa -palstalla oikeustieteen lisensiaatti Henrik Hägglundin kirjoituksen "Måste vår mångkulturella dotter delta i religiösa aktiviteter i skolan?".
Hägglund vastasi, että koulun uskonnollisiin tilaisuuksiin kysyjän tyttären ei ole pakko osallistua. Hän jatkoi sekä paperilehdessä että nettilehdessä julkaistua vastausta esittämällä tällaisen väitteen:
”Som religionsutövning anses inte till exempel jul- eller vårfester, även om man vid festerna sjunger enstaka psalmer. Inte heller vissa etablerade traditioner som har religiöst ursprung gör en fest till religionsutövning. Alla elever förutsätts delta i dessa.”
Juristin kategorinen väite kaikkien oppilaiden velvollisuudesta osallistua uskonnollisia elementtejä sisältäviin juhliin oli virheellinen ja johti lukijoita pahasti harhaan.
Esimerkiksi uskonnottomien oppilaiden ei ole pakko osallistua juhlissa virsien veisaamiseen eli uskonnon harjoittamiseen. Moinen pakko loukkaisi uskonnonvapauden perus- ja ihmisoikeutta.
Muun muassa Opetushallituksen 12.1.2018 ohjeeseen viitaten pyysin Hbl:n toimitusta korjaamaan mielestäni olennaisen asiavirheen. Paperilehdessään Hbl julkaisikin jo 23.5. tällaisen oikaisun:
Nettilehdessä julkaistua perätöntä tietoa Hufvudstadsbladet ei sen sijaan korjannut. Kirjoitus on luettavissa tästä.
Journalistin ohjeiden 20. kohta edellyttää virheen korjaamisesta, että "korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut".
Koska Hbl oli ilmiselvästi toiminut Journalistin ohjeiden 20. kohdan vastaisesti jättäessään virheen netissä korjaamatta, lähetin 27.5. kantelun JSN:lle. Kantelu on postauksen lopussa.
Suvivirsi ja negatiivinen uskonnonvapaus
Evankelisluterilaisen kirkon Aamenesta öylättiin -sanaston mukaan virsi on hengellinen laulu: "Virret johdattavat laulajansa yhteiseen rukoukseen, kiitokseen ja ylistykseen."
Kun puhutaan rukouksesta, ollaan kirkon opin mukaan tietääkseni uskonnon harjoittamisen ytimessä.
Perustuslain 11 §:n mukaan jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Vapauteen kuuluu se, että ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen omantuntonsa vastaisesti. Tämä on osa negatiivista uskonnonvapautta.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on useissa ratkaisuissaan tulkinnut negatiivista uskonnonvapautta. EIT:n tulkinnan mukaan siihen kuuluu myös yksilön oikeus olla tuomatta esiin omaa vakaumustaan.
Kenenkään ei tarvitse paljastaa omaa vakaumustaan eikä käyttäytyä tavalla, josta vakaumuksen voi päätellä.
EIT on korostanut edelleen sitä, että valtio ei saa luoda tilanteita, joissa yksilö joutuu suoraan tai välillisesti paljastamaan vakaumuksensa.
Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kuvasi tätä EIT:n tulkintakäytäntöä 24.3.2014 annetussa päätöksessä uskonnon harjoittamisesta kouluissa. Päätöksen voi lukea tästä.
Lukemisen arvoisessa päätöksessään Puumalainen myös kysyi, "miksi koulun työskentelyn yhteiset juhla- ja päätöstilaisuudet halutaan edelleenkin nivoa uskonnon harjoittamiseen ja sen myötä rikkoa niiden yhteisöllisyys". Hyvä kysymys.
Eduskunnan perustusvaliokunta on ollut sitä mieltä, että koulun perinteisiä juhlia ei niihin sisältyvän yksittäisen virren laulamisen takia voi pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina.
Näin valiokunta arvioi esimerkiksi 25.4.2014 hyväksytyssä mietinnössään (PeVM 2/2014 vp). Sen lopussa valiokunta kuitenkin korosti:
"Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin."
Syyskuussa 2014 Opetushallitus antoi kouluille uskonnollista ainesta sisältävistä tilaisuuksista uudet ohjeet. Aiemmat ohjeet olivat olleet viraston vuonna 2006 julkaisemissa tiedotteissa.
Uusia ohjeita 23.9. päivätyssä blogissa esitellyt hallintojohtaja Matti Lahtinen viittasi valiokunnan edellä siteerattuun kantaan koulun perinteisistä juhlista ja muistutti samalla:
"Tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei saa aiheutua oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seuraamuksia."
Opetushallituksen uusimmat ohjeet ovat tammikuulta 2018. Niistä en onnistunut löytämään ajatusta aidosta vapaudesta valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin:
"Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.
Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille
järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia
oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä ja mahdollisesta vaihtoehtoisesta toiminnasta, jos
huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä
sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan poistuminen
juhlatilasta osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota
herättävästi."
Pelkään pahoin, että näillä ohjeilla joutui jälleen se armas aika, jolloin kouluissa loukataan mennen tullen sitä negatiivista uskonnonvapautta, jota Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on viime vuosien ratkaisuillaan vaalinut.
–––––––––––––––––––
Julkisen
sanan neuvosto
Fredrikinkatu
25 A 8
00120
Helsinki
Kantelu hyvän journalistisen tavan
rikkomisesta
Kantelun kohde
Oikeustieteen
lisensiaatti Henrik Hägglundin Juristen svarar -kirjoitus ”Måste vår
mångkulturella dotter delta i religiösa aktiviteter i skolan?”
(Hufvudstadsbladetin paperi- ja nettilehti 20.5.2018). Kirjoituksen osoite
netissä on https://www.hbl.fi/artikel/maste-var-mangkulturella-dotter-delta-i-religiosa-aktiviteter-i-skolan-2/
(tarkistettu 27.5.2018).
Kantelun perusteet
Vastauksessaan
oikeustieteen lisensiaatti Henrik Hägglund totesi, että koulun uskonnollisiin
tilaisuuksiin, kuten jumalanpalveluksiin tai uskonnollisiin aamunavauksiin
kysyjän tyttären ei ole pakko osallistua. Tämän todettuaan hän jatkoi
vastaustaan tällaisella väitteellä:
”Som religionsutövning anses inte
till exempel jul- eller vårfester, även om man vid festerna sjunger enstaka
psalmer. Inte heller
vissa etablerade traditioner som har religiöst ursprung gör en fest till
religionsutövning. Alla elever förutsätts delta i
dessa.”
Väite
kaikkia oppilaita koskevasta velvollisuudesta osallistua uskonnollisia
elementtejä sisältäviin juhliin oli kategorinen ja johti sellaisena pahasti
harhaan lukijoita. Uskonnottoman oppilaan esimerkiksi ei ole pakko osallistua
uskonnon harjoittamiseen, kuten virsien veisaamiseen.
Tämä käy
hyvin ilmi esimerkiksi Opetushallituksen 12.1.2018 ohjeesta (OPH-56-2018).
Siinä virasto opastaa kouluja perinteisistä juhlista, joiden ohjelmaan sisältyy
uskonnon harjoittamisen elementtejä.
Ohjeen
mukaan huoltajan kanssa voidaan sopia ”oppilasta
koskevista yksilöllisistä järjestelyistä ja mahdollisesta vaihtoehtoisesta
toiminnasta, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan
kuuluvaan ohjelmaan” (s. 5).
Koska
juristin kategorinen, lukijoita harhaan johtanut vastaus oli mielestäni
olennainen asiavirhe, pyysin lehden toimitusta oikaisemaan virheen. 20.5.
esitetty korjauspyyntö on kantelun lopussa.
23.5.2018
Hufvudstadsbladet julkaisi paperilehdessään tällaisen oikaisun:
”HBL 20.5.2018, sidan 47: I ’Juristen
svarar’ tangerades frågan om vad som anses vara religionsutövning som ingen mot
sin vilja kan åläggas att delta i, och vilken betydelse olika religiösa inslag,
till exempel enstaka psalmer i skolornas jul- och vårfester kan ha. Svaret
avslutades med ett konstaterande att alla elever förutsätts delta i sådana
fester, vilket var onödigt kategoriskt. Utbildningsstyrelsen har i januari 2018
utfärdat en anvisning där jul- och vårfesterna nämns och där slås fast att
eleverna ska delta i dessa fester men att man vid behov kan komma överens med
vårdnadshavarna om individuella arrangemang och eventuell alternativ verksamhet
för en elev när vårdnadshavaren inte vill att eleven ska delta i hela
programmet på en fest.”
Nettilehdessään
Hbl ei olennaista asiavirhettä kuitenkaan oikaissut, vaikka korjauspyyntö oli
koskenut nettilehden kirjoitusta. Tästä syystä lehti rikkoi hyvää
journalistista tapaa (JO 20).
Kantelun tarkoitus ja luonne
JSN:n
puheenjohtaja Elina Grundström on karsinut kaikki ”Kulissien takana” -raportin
julkitulon eli 23.4.2016 jälkeen tekemäni kantelut. Kaikissa näissä kanteluissa
on ollut kysymys siitä, että tiedotusväline on pyynnöstä huolimatta jättänyt olennaisen
asiavirheen korjaamatta (JO 20).
Jokaisen näistä
karsintapäätöksistään JSN:n puheenjohtaja on tehnyt tutkimatta kantelun
asiasisältöä ja tulkitsematta hyvää journalistista tapaa. Sen sijaan hän on
karsinut kunkin kantelun ikään kuin ”teknisellä” perusteella. Joulukuun 2016
päätöksiin asti karsintaperuste oli tällainen:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kyseessä on testaustarkoituksessa tehty massakanteleminen.”
21.12.2016
JSN:n puheenjohtaja karsi neljä syys-lokakuussa 2016 tekemääni kantelua ja
perusteli kutakin karsintapäätöstään näin:
”Neuvosto ei ota kantelua
käsittelyyn, koska kantelu on tehty testaustarkoituksessa.”
”Testaustarkoitus”
on ollut kantelun karsintaperusteena kaikissa joulukuun 2016 jälkeenkin
tehdyissä karsintapäätöksissä. Karsintaperuste on kahdestakin syystä erikoinen.
Testaaminen
itsessään ei ensinnäkään ole mikään tarkoitus. Eiväthän yrityksetkään testaa
hyödykkeitään testaamisen vuoksi vaan kehittääkseen yhä parempia hyödykkeitä;
testaus on siis pelkkä väline tarkoituksen tai tarkoitusten toteuttamiseksi.
”Testaustarkoitus”
on kantelun karsintaperusteena erikoinen myös siksi, että joka ainoa kantelu on
aina pakostakin ikään kuin testi.
Kun media
jättää olennaisena pitämäni virheen korjaamatta, se mielestäni rikkoo hyvää
journalistista tapaa. Ainoa keino saada selville, miten median itsesääntelyelin
tulkitsee median menettelyä, on kantelu. Se taas vääjäämättä ”testaa” sitä,
pitääkö JSN median menettelyä hyvän journalistisen tavan mukaisena vai sen
vastaisena.
Jos JSN
aikoo jatkossakin käyttää ”testaustarkoitusta” kantelujen karsintaperusteena,
sen tulee kertoa, miten kantelun median menettelystä voi ylipäätään tehdä, niin
ettei kantelulla ole tuota JSN:n kiellettynä pitämää tarkoitusta.
JSN:n
perussopimuksen mukaan neuvoston tehtävänä on ”tukea hyvää journalistista tapaa”. Sopimuksesta käy edelleen ilmi,
että JSN:n tehtävänä on ”tulkita hyvää
journalistista tapaa” ja että neuvosto käsittelee asioita ”tehtyjen kantelujen perusteella”.
Tämän kantelun tarkoituksena on
edistää hyvää journalistista tapaa.
Kantelu tarjoaa JSN:lle konkreettisen mahdollisuuden toteuttaa median
itsesääntelyä perussopimuksessa määritellyn tehtävän mukaisesti.
Neuvosto
voi tulkita tämän kaikki muodolliset ja asialliset vaatimukset täyttävän
kantelun perusteella, rikkoiko kantelun kohteena oleva tiedotusväline hyvää
journalistista tapaa vai ei.
Koska
kantelun kohteena oleva tiedotusväline jätti korjaamatta olennaisen virheen (JO
20), se mielestäni rikkoi hyvää journalistista tapaa. Siksi kantelun erityisenä
tarkoituksena on se, että neuvosto tekee kantelusta langettavan päätöksen ja
antaa tiedotusvälineelle huomautuksen.
Mutta
siinäkin tapauksessa, että JSN:n päätös jostain käsittämättömästä syystä olisi
vapauttava, yleisöä ajatellen on joka tapauksessa oleellista se, että päätös
julkaistaan neuvoston kotisivuilla. Vain sillä tavalla yleisö voi saada tiedon
siitä, millaisen virheen korjaamatta jättämistä median itsesääntely ei pidä
hyvän journalistisen tavan vastaisena.
Jos JSN:n
puheenjohtaja karsii virheen korjaamatta jättämistä koskevia kanteluja pelkin
”teknisin” perustein, se kielii siitä, ettei median itsesääntelyssä piitata
lainkaan siitä, saavatko suomalaiset tiedotusvälineistään oikeaa vai
virheellistä tietoa. Tällainen menettely myös synnyttää itsesääntelyn tehtävän
ja tarkoituksen kannalta absurdin tilanteen.
Jättämällä
virheet järjestään korjaamatta tiedotusvälineet voivat silloin vaikuttaa
siihen, ettei JSN tosiasiassa lainkaan tutki niiden menettelyä ja tulkitse,
ovatko ne menetelleet hyvän journalistisen tavan vastaisesti vai ei.
Mikäli
JSN:n puheenjohtaja karsintaratkaisuillaan tarjoaa tiedotusvälineille
tilaisuuden menetellä tällä tavalla, median itsesääntely lakkaa tyystin
toimimasta. JSN:n mahdollisuudet tukea hyvää journalistista tapaa katoavat
saman tien.
Vahingot
itsesääntelyn piittaamattomasta toiminnasta kärsii yleisö, joka maksaa koko
medialystin joukkotiedotustalouden ensimmäisen ja toisen kierron kautta.
Helsingissä
27.5.2018
Markku
Lehtola
vapaa
toimittaja
Kivihaantie
1 E 77
00310
Helsinki
040 512
2661
markku.a.lehtola
(at) gmail.com
Korjauspyyntö
20. toukokuuta
2018 klo 20.34
Markku Lehtola
”Måste vår
mångkulturella dotter delta i religiösa aktiviteter i skolan?” -Juristen svarar
-kirjoituksen (Hbl:n nettilehti 20.5.) asiavirhettä koskeva korjauspyyntö
Vastaanottaja:
susanna.ilmoni@ksfmedia.fi
Kopio: lena.skogberg@ksfmedia.fi,
nyheter.hbl@ksfmedia.fi
Hei,
oikeustieteen
lisensiaatti Henrik Hägglund kirjoittaa vastauksensa viimeisessä kappaleessa näin:
”Som religionsutövning anses inte till exempel jul-
eller vårfester, även om man vid festerna sjunger enstaka psalmer. Inte heller
vissa etablerade traditioner som har religiöst ursprung gör en fest till
religionsutövning. Alla elever förutsätts delta i dessa.”
Tieto siitä, että
kaikkien oppilaiden edellytetään osallistuvan Hägglundin kuvaamiin
tilaisuuksiin, oli virheellinen. Lukijoita pahoin harhaan johtavana
virheellinen tieto oli olennainen asiavirhe, joka on syytä viipymättä korjata
(JO 20).
Opetushallitus on
antanut asiasta 12.1.2018 ohjeen (OPH-56-2018). Ohjeen sivulla 5 virasto
opastaa koulun perinteisistä juhlista, joiden ohjelmaan sisältyy uskonnon
harjoittamisen elementtejä.
Ohjeen mukaan koulun
tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden
sisällöstä:
”Tarvittaessa huoltajien
kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä ja
mahdollisesta vaihtoehtoisesta toiminnasta, jos huoltaja ei halua oppilaan
osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa
tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan
poistuminen juhlatilasta osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja
mahdollisimman vähän huomiota herättävästi.”
Vaikka esimerkiksi
yksittäinen virsi ei muuta koko tilaisuutta uskonnon harjoittamiseksi,
yksittäisellä virrelläkin voi olla uskonnonvapauden näkökulmasta merkitystä.
Näin asiaa arvioi apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen 24.3.2014
ratkaisussaan (Dnro OKV/230/1/2013) sivulla 8.
Tervehdyksin
Markku Lehtola
vapaa toimittaja
Kivihaantie 1 E 77
00310 Helsinki
040 512 2661
markku.a.lehtola@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti